Argumentacja nie jest nudna

W Szkole Edukacji rozpoczął się projekt badawczy związany z kształceniem umiejętności argumentacyjnych uczniów, który dotyczy czytania i pisania. Koordynują go Magdalena Swat-Pawlicka i Kinga Białek.

Kate_Magda2Kate Montgomery, ekspertka od nauczania pisania z Teachers College Columbia University, przez dwa dni pracowała ze studentami i mentorami SE, wprowadzając ich w sztukę nauczania argumentacji za pomocą nowatorskich i efektywnych metod. Uczestnicy warsztatów zastanawiali się, jak pomóc uczniom w przygotowaniu dobrych i przekonujących argumentów.

„Pracowaliśmy nad analizowaniem autentycznych dziecięcych prac i planowaniem rozwoju umiejętności argumentacji. Momentami było zabawnie. Zastanawialiśmy się np. dlaczego warto hodować świnki morskie lub czy nosić makijaż” – mówi Kinga Białek, wykładowca dydaktyki języka polskiego SE. „Wykorzystaliśmy różnorodne i ciekawe materiały, np. teledyski i artykuły, jako źródła inspiracji dla uczniów-pisarzy” – dodaje polonistka.

Dla mentorek SE najważniejsze okazało się nowe i świeże spojrzenie na naukę argumentacji, która przez wielu nauczycieli uznawana jest za nudną.

Kate_Mentorki„Zrozumiałam, jak mogę zachęcić uczniów do pisania i wzbudzić w nich zainteresowanie” –mówiła po warsztatach jedna z mentorek. Inna dodała – „przede wszystkim dokonała się we mnie zmiana sposobu myślenia o uczeniu argumentacji, na pewno nie będę już wymagałaod moich uczniów, by pisząc rozprawkę, zaczynali od napisania wstępu”.

Następne warsztaty przygotowane przez Magdę Swat-Pawlicką i Kingę Białek odbędą się w maju.