Portfolio nauczyciela

Każdy z 14 segregatorów waży co najmniej dwa kilogramy. Ich wartość nie tkwi jednak w ciężarze. Przez 10 miesięcy nauki studenci gromadzili materiały, aby w jednym miejscu zaprezentować doświadczenia z całego roku nauki.

Portfolio to większy zeszyt, który skupia wszystkie przedmioty i doświadczenia. Studenci przygotowywali je od pierwszych chwil w Szkole Edukacji m.in. po to, żeby świadomie się uczyć.  – Człowiek dopiero wtedy uczy się, kiedy uświadomi sobie, ile już wie. W ten sposób budujemy kulturę samokontroli i autorecenzji, odpowiedzialności za własne uczenie się. Nauczyciele nie są przecież po to, aby wiedzę wtłaczać do głów, tylko po to, żeby  proces uczenia się ułatwić, podpowiedzieć, podrzucić pomysły. Odpowiedzialność za wiedzę należy jednak pozostawić po stronie ucznia – mówi dr Grażyna Czetwertyńska, która pomagała studentom w opracowaniu portfolio.

Komiks, włosy i teatr

Każdy segregator rozpoczyna się od eseju, który miał być podsumowaniem i przekrojem nauki w SE. Później była już dowolność. Niektórzy ułożyli swoją historię w sposób chronologiczny, inni podzielili treść tematycznie. W środku umieścili swoje notatki, zeszyty, ankiety ewaluacyjne, listy motywacyjne, korespondencję z kadrą SE, były też scenariusze lekcji, konspekty, ich modyfikacje, opisy sukcesów dydaktycznych i błędów, prace uczniów, rysunki, zdjęcia, pojawił się nawet komiks.

Zastanawiali się, w którą stronę zamierza ich styl nauczania, pokazywali proces swojego rozwoju, prezentowali własne spojrzenie na edukację, analizowali możliwości i umiejętności.

Marta Tkacz spisała wszystkie  metody, których nauczyła się w SE, zebrała ich 43.  Aleksandra Prońko zamieściła wiersz napisany przez swoją uczennicę o niej samej, Joanna Pietraszek dziesięć miesięcy w Szkole Edukacji porównała do spektaklu teatralnego, a Agata Nowak swoje portfolio zbudowała z metafory włosów.

„W pewnym momencie zostałam przytłoczona przez nieujarzmioną rozrastająca się gęstwinę myśli i oczekiwań, ale z czasem kolejne osoby przede wszystkim moja tutorka – Iwona Kołodziejek – pomogły mi w rozdzielaniu kolejnych pasm, przekształcaniu kołtuna myśli w przemyślane sploty”.

Portfolio do wglądu

Wszystkie portfolio zostaną na razie w Szkole Edukacji, po to, aby następny rocznik studentów mógł zobaczyć, jaka droga ich czeka. Potem segregatory wrócą do swoich autorów. Nie tylko w celach archiwizacyjnych, czy jako zbiór wspomnień, ale wiele zawartych tam metod i pomysłów może się przydać już podczas pracy zawodowej.

Rekrutacja na studia w Szkole Edukacji PAFW i UW trwa do 31 lipca.

Krótkie filmy z wypowiedziami studentów o uczeniu innych, roli nauczyciela i nauce w Szkole Edukacji można obejrzeć na kanale YouTube Szkoły Edukacji.