Wymiana doświadczeń

– Będąc mentorem SE trzeba się przygotować na to, że przez pół roku będziemy pracować ze studentami praktycznie codzienne. Od tej pory w szkole mamy nie tylko swoich uczniów, ale także swoich studentów, którym trzeba coś wytłumaczyć, pokazać, porozmawiać o tym, co wydarzyło się na lekcji i jak sobie z tym radzić – mówi Grażyna Sekulska, mentorka i tutorka nauczycieli języka polskiego, którzy studiują w SE.

W Szkole Edukacji studenci mają ponad 340 godzin praktyk. Odbywają je od poniedziałku do czwartku przez 10 miesięcy nauki w starannie wybranych szkołach. 4 grudnia podczas spotkania z dyrektorami szkół uczestniczących w pilotażu programu „Szkoła ćwiczeń” Ośrodka Rozwoju Edukacji o współpracy ze szkołami praktyk opowiadały reprezentantki SE.

Mentor i student

– Studenci SE podczas praktyk w szkołach są pod merytoryczną opieką mentorów – nauczycieli, zatrudnionych w tych placówkach. Mentorzy omawiają ze studentami lekcje i konspekty zajęć, dzielą się swoim doświadczeniem, są odpowiedzialni za praktykanta i jego rozwój.

Tak, to jest obciążające, ale też bardzo satysfakcjonujące, bo naprawdę szybko widać efekty naszej pracy, ich rozwój – mówiła Grażyna Sekulska.

Współpraca na wielu polach

Agata Nowak, absolwentka SE, która uczy języka polskiego w Międzynarodowym Centrum Edukacji Montessori porównała Szkołę Edukacji do bardzo intensywnego kursu współpracy. – Uczyliśmy się współpracować, i co bardzo ważne, na co dzień wymienialiśmy wszystkie nasze doświadczenia szkolne. I tak przez cały rok – mówiła.

– Tutor w czasie studiów w Szkole Edukacji jest w dużej mierze nauczycielem akademickim, który pomoże nam z problemami warsztatowymi, a od doświadczeń szkolnych jest właśnie mentor – dodała. Absolwenci SE przez dwa lata po skończeniu studiów pozostają pod opieką tutorską wykładowców SE.

Agata mówiła też o współpracy między absolwentami. – Może to jest trudne do uwierzenia, ale my naprawdę jesteśmy ze sobą w codziennym kontakcie. Mamy grupę na FB, codziennie zgłaszamy się tam z problemami, dzielimy się materiałami, konspektami, udzielamy sobie też takiego zwykłego, koleżeńskiego wsparcia, jesteśmy otwarci na obserwacje lekcji, dzielenie się nagraniami, to buduje taką prawdziwa i otwartą atmosferę pomocy – uważa Agata Nowak. –  Również moja tutorka w każdej kryzysowej sytuacji jest w stanie rozmawiać ze mną godzinami przez telefon, proponować rozwiązania, dzielić się doświadczeniem – dodała.

Na poniższych filmikach studentki Szkoły Edukacji z rocznika 2016/2017 i ich mentorki opowiadają o wspólnych praktykach w liceum im. Stefana Batorego oraz SP nr 314 im. Przyjaciół Ziemi.

Więcej informacji o „Szkole ćwiczeń” znajduje się na stronie ORE:

www.ore.edu.pl