Postanowienia noworoczne nauczyciela

Nowy Rok to tradycyjnie okres decyzji o rewolucyjnych zmianach w życiu, które niestety często pozostają w sferze deklaracji. Czy postanowienia noworoczne nauczyciela różnią się pod tym względem? Co zrobić, aby rzeczywiście zmienić coś na lepsze w pracy w szkole? 

Przede wszystkim nie warto porywać się z motyką na słońce. Pamiętajcie, że w zawodzie pedagoga efekty rzadko kiedy przychodzą błyskawicznie. Nauczyciel-profesjonalista wie, że sukces jego/jej, uczniów, rady pedagogicznej i całej szkoły opiera się na systematycznej pracy i umiejętnościach dydaktyczno-pedagogicznych zespołu, a nie na pojedynczych zrywach.

Postanowienia noworoczne nauczyciela – co warto zmienić?

Są jednak rzeczy, które możesz już dziś niewielkim kosztem wprowadzić do swojej nauczycielskiej praktyki. Oto trzy wskazówki Szkoły Edukacji, które pomogą Ci w pracy i pozwolą zwiększyć skuteczność w klasie i pokoju nauczycielskim.

1. Poddawaj refleksji swoją pracę

Praca przy tablicy, sprawdzanie klasówek, zajęcia dodatkowe, rady pedagogiczne, wywiadówki, wypełnianie dokumentów… Przy takiej liczbie obowiązków nie dziwi, że wielu nauczycieli zapomina o tym, by co jakiś czas “zrobić stopklatkę” i spojrzeć na swoje działania z poziomu meta, czyli z lotu ptaka.

Tymczasem refleksyjność, zdolność do namysłu nad swoim działaniem, prowadząca do coraz lepszego rozumienia siebie i swojej dziedziny oraz do wzięcia odpowiedzialności za swoją pracę, uznawana jest dziś za jedną z najważniejszych kompetencji profesjonalnych w oświacie. To także jedna z kluczowych umiejętności kształtowanych w Szkole Edukacji.

Co w mojej codziennej pracy działa? Co się nie udaje? Na jakim jestem etapie w danej grupie? Co zmienić, a który kierunek jest słuszny? Czego potrzebują moi uczniowie, a co powinienem/powinnam zrobić dla siebie? To tylko niektóre pytania, jakie warto regularnie sobie zadać. Na początku wyznacz sobie chociaż 15 minut tygodniowo na to, by poddać swoją pracę refleksji. Zobaczysz – naprawdę warto!

2. Rozmawiaj z innymi nauczycielami, uczcie się od siebie

Budowanie wspólnoty skutecznych i zaangażowanych pedagogów – to jeden z najważniejszych elementów misji Szkoły Edukacji. Owa wspólnota zaczyna się właśnie w najbliższym otoczeniu, czyli we własnej szkole. Im większe wsparcie i ściślejsza współpraca, tym skuteczniej może pracować rada pedagogiczna.

Na początek umów się z 2-3 zaufanymi osobami, że raz na jakiś czas spotkacie się i omówicie pedagogiczne sukcesy i pochylicie się nad wyzwaniami i problemami. Razem na pewno łatwiej będzie znaleźć rozwiązanie w trudnej sytuacji wychowawczej.

Spróbujcie też wprowadzić w swoim gronie politykę otwartych drzwi – obserwować i omawiać swoje lekcje, a następnie wprowadzać w życie najciekawsze pomysły dydaktyczne. Z czasem wasza “nauczycielska grupa wsparcia” na pewno się powiększy, a wasze pomysły będą coraz odważniejsze. Zobacz, jak jeszcze dyskretni rewolucjoniści mogą zmieniać szkołę.

3. Szukaj inspiracji i dobrych praktyk

Bycie nauczycielem/nauczycielką oznacza nieustanny rozwój i poszukiwanie nowych  praktyk edukacyjnych. Warto sięgać po te sprawdzone pomysły. Gdzie ich szukać?

Na pewno ich kopalnią są dobre konferencje dla nauczycieli, wartościowe portale internetowe, artykuły w prasie branżowej skierowanej dla nauczycieli-przedmiotowców, a także inni nauczyciele. Sięgaj również do publikacji poświęconych pracy w szkole i nauczycielskiemu doświadczeniu. Szczególnie polecamy monografię stworzoną przez wykładowców Szkoły Edukacji “Kształcenie nauczycieli: wyzwanie i zaangażowanie”. Skupiamy się w niej zarówno na kwestiach wychowawczych, jak i z zakresu dydaktyki nauczania języka polskiego i matematyki. Książkę można ściągnąć bezpłatnie TUTAJ.

W Nowym Roku życzymy Wam, nauczycielom i nauczycielkom, by praca przynosiła Wam nieustającą satysfakcję. Byśmy mieli siłę i energię na to, by razem tworzyć przestrzeń do rozmowy o tym, czym jest dobra edukacja.