SE na Dniach Polonistyki UW

24 maja podczas Dni Polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim odbędą się warsztaty przygotowane przez wykładowców i studentów Szkoły Edukacji. Uczestnicy będą zastanawiać się, czy na zajęciach z języka polskiego jest miejsce na literackie badania i eksperymenty, oraz jak podczas lekcji przezwyciężyć pułapkę biografistyczno-strukturalistyczą?

Co można robić po studiach na filologii polskiej? Jedna z oczywistych odpowiedzi brzmi: zostać nauczycielem. W Szkole Edukacji wierzymy w prestiż tego zawodu i regularnie pokazujemy, że wykonywanie go może być pasją. Tym razem dr Iwona Kołodziejek, Agata Patalas oraz Kamil Szczepanik z SE przygotowali dwa warsztaty dla osób, które lubią uczyć, lub chciałyby się w tym sprawdzić. Zajęcia odbędą się na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego (Krakowskie Przedmieście 26/28) w sali 29.

Laboratorium języka polskiego, 13.00-14.00

Jak z uczniami rozmawiać o granicach interpretacji? Jak teorii literatury uczyć w murach na wskroś pragmatycznej szkoły? Czy na lekcjach jest miejsce na literackie badania i eksperymenty? Agata Patalas i dr Iwona Kołodziejek wykładowczynie dydaktyki literatury i edukacyjnego projektowania pokażą podczas warsztatów, jak każdy nauczyciel może podczas lekcji odpowiedzieć na te pytania.

Jak poznać poetkę na lekcji polskiego? 14.00-15.00

Elizabeth Bishop, współczesna amerykańska poetka, nie lubiła „akademizmu” w rozmowach o poezji. Nieufna wobec rozgadanych krytyków literackich, szczerze zadziwiona ograniczeniami close reading, uczyła na uniwersytetach twórczości poetów, o których mawiała, że ich zna. Agata Patalas, wykładowczyni dydaktyki literatury oraz Kamil Szczepanik, student Szkoły Edukacji PAFW i UW poprowadzą warsztaty, podczas których pokażą, jak dzięki podobnej znajomości przezwyciężyć pułapkę biografistyczno-strukturalistyczą na lekcjach języka polskiego.

Prowadzący:

  • dr Iwona Kołodziejek

Doktor nauk humanistycznych w dziedzinie dydaktyki. Warsztat nauczycielski szkoliła w liceum ogólnokształcącym i gimnazjum z oddziałami integracyjnymi. W Szkole Edukacji prowadzi przedmioty związane z rozwojem kompetencji wychowawczych i komunikacyjnych, projektowaniem lekcji oraz seminarium integrujące. Jest też tutorką nauczycieli języka polskiego. Uważa, że nauczycielom „Najtrudniej jest towarzyszyć zamiast przewodzić”.

  • Agata Patalas

Wieloletnia nauczycielka w społecznym liceum i liceum wielokulturowym. Wyznawczyni uczenia humanistyki przez doświadczenie oraz potrzeby ciągłego samodoskonalenia się nauczycieli. W Szkole Edukacji wykłada dydaktykę literatury, jest też tutorką nauczycieli języka polskiego. Według niej najcenniejsze w pracy nauczyciela jest to, że „jest ona twórcza, dzieje się naprawdę, na serio i ma moc kształtowania rzeczywistości”.

  • Kamil Szczepanik

Studiował anglistykę i filmoznawstwo na UAM w Poznaniu, studia licencjackie na filologii polskiej skończył na UMK w Toruniu, a na magisterkę przeniósł się na Uniwersytet Warszawski. Interesuje się autobiografizmem. Swoją pracę licencjacką poświęcił Różewiczowi. Obecnie w Szkole Edukacji przygotowuje się do zawodu nauczyciela języka polskiego. Chociaż długo od tego uciekał, uznał, że bycie nauczycielem pozwoli mu na robienie rzeczy ważnych, bo praca z ludźmi jest dla niego o wiele ciekawsza niż ta przed komputerem, a „literatura żyje najpełniej, gdy łączy ludzi w rozmowie”.