I Spotkanie Absolwentów Szkoły Edukacji

– W jednej klasie była bardzo nieśmiała dziewczynka, która mało się udzielała. I kiedy zaczęła pisać to okazało się, że ma niesamowity potencjał pisarski. Myślę, że to jest właśnie najpiękniejsze w pracy nauczyciela, że możemy realnie wpływać na życie uczniów – przyznała absolwentka SE Joanna Pietraszek podczas I Spotkania Absolwentów.

26 czerwca absolwenci rocznika 16/17 spotkali się w Serocku pierwszy raz w historii Szkoły Edukacji PAFW i UW. Była to okazja do podzielenia się doświadczeniami z pierwszego roku pracy w szkole. Jak przyznali absolwenci, pierwszy rok pracy nauczyciela to kalejdoskop emocji pozytywnych i negatywnych. Mieszanka wyzwań, problemów do rozwiązania, ale także sukcesów i radości. Wśród podejmowanych rozmów pojawiły się tematy dotyczące nauczyciela wchodzącego na rynek pracy, m.in. kwestia określenia własnych nauczycielskich wartości oraz szukania takiego miejsca pracy, w którym można by je realizować.

O emocjach związanych z pierwszymi dniami w szkole opowiedziała nam Joanna Pietraszek:

Na początku nie mogłam się doczekać kiedy będę w szkole. Miałam bardzo pozytywne nastawienie. Ale po pierwszej radzie chciałam uciekać. Oprócz trzech klas dostałam też wychowawstwo. To wszystko było dla mnie przerażające. Także te rzeczy formalne: PSO, program profilaktyczno-wychowawczy, to było trudne. Towarzyszyło mi podekscytowanie, ale też strach i przerażenie.

Pamiętam też moją pierwszą lekcję w klasie szóstej, na której było wszystko, bo były latające samoloty, a nawet latający obcas, który przeleciał obok mojego ucha. Pamiętam, że raz nawet straciłam panowanie nad sobą. Ale moim sukcesem było to, że po miesiącu jeden uczeń, który sprawiał duże problemy, przyszedł do mnie i powiedział „Pani jest w porządku, więc ja też będę w porządku”. Po pewnym czasie ten uczeń stał się moim ulubionym uczniem i skończył z piątką z polskiego.

Dobre praktyki absolwentów Szkoły Edukacji

Podczas Spotkania absolwenci podzielili się także dobrą praktyką – pomysłami, z którymi eksperymentowali w szkole i które się sprawdziły. W prezentacjach ważne miejsce zajęła kwestia dawania uczniom przestrzeni, co do której mogą decydować sami. I tak np. na lekcjach u Oli Węcławskiej, Ewy Kordzińskiej i Moniki Tlagi uczniowie mogli sami wybrać miejsce w przestrzeni i pozycję w jakiej będą czytać teksty lub wykonywać indywidualną pracę.

Joanna Pietraszek idąc tym tropem zaczęła wieszać wiersze uczniów wpierw na drzwiach zewnętrznych klasy, a następnie na korytarzu. Z napisanych przez uczniów prac wydała książkę, do której uczniowie zrobili korektę, redakcję i grafiki.

Agata Nowak zaprezentowała metodę, dzięki której można za pomocą pracy z planem wydarzeń pokazać uczniom, że współpraca się opłaca i przynosi znacznie lepsze efekty. Natomiast Ola Prońko pokazała jak współdzieli z uczniami Dysk i jak rozwiązało to problem uczniów nieobecnych. Zaś Justyna Tarczyńska opowiedziała o tym, jak pogodzić się z własną niedoskonałością i zawsze szukać pozytywów, aby nie stracić motywacji do pracy. A na zajęcia wyrównawcze Marty Chmiel uczniowie zaczęli przychodzić ponieważ jak sami przyznali „tam się bawimy, a nie uczymy”.

Wyzwania pierwszego roku pracy nauczyciela

Absolwenci wskazali obszary, które były dla nich szczególnie wymagające w pierwszym roku pracy nauczyciela wg. absolwentów to:

  • zbudowanie dobrych relacji z dziećmi
  • nauka odpuszczania spraw mniej istotnych
  • stawianie sobie realnych wymagań
  • eksperymentowanie z technikami
  • spełnienie formalnych wymagań (przygotowanie planu wynikowego, rozkładu tematycznego czy PSO)

Szczególnym wyzwaniem wpływającym na efekty nauczania było niewątpliwie nawiązanie relacji z uczniami.

Zapytaliśmy Joannę Pietraszek o to, w jaki sposób je budowała:

Mówiłam im, że są dla mnie ważni, że ważne jest dla mnie co czują, czego chcą i próbowałam ich tym językiem polskim zaciekawić. Naprawdę chciałam, żeby zaciekawili się tym przedmiotem, żeby coś z niego wynieśli.

Ostatnio też znalazłam ciekawe, z życia wzięte, krótkie opowiadania „Opowieści dla duszy” i pomyślałam, że podzielę się nimi z uczniami. I kiedy czytałam to zobaczyłam, że oni się wzruszają i wstydzą się przed sobą tego. Powiedziałam im, że wzruszanie się jest piękne, że nie ma się czego wstydzić. I to tak bardzo mi się podoba, że ważne wartości mogę im przekazywać.

Mamy nadzieję, że to spotkanie stanie się już tradycją i z każdym rokiem grono wykwalifikowanych nauczycieli będzie większe.

Trwa rekrutacja na rok akademicki 2018/2019

Szkoła Edukacji PAFW i UW to bezpłatne studia podyplomowe, dla osób, które chcą być skutecznymi nauczycielami języka polskiego lub matematyki.

Więcej informacji

Marcin Waincetel, dziennikarz, który w Szkole Edukacji przygotowuje się do zawodu nauczyciela języka polskiego.

Przeczytaj rozmowę

Marlena Jaśkiewicz studiowała bioinżynierię na Politechnice Warszawskiej. Do Szkoły Edukacji przyszła, bo chce zostać nauczycielką matematyki.

Przeczytaj rozmowę