Pytania, Maszyna Einsteina i ewakuacja Gimbazy. Za nami kolejna Szkoła Letnia

W podwarszawskim Serocku odbyła się kolejna Szkoła Letnia dla studentów nowego rocznika. Uczestnicy nie tylko poznali kadrę, ale też dowiedzieli się, jakie idee i cele przyświecają twórcom i wykładowcom Szkoły Edukacji.

Pierwszego dnia Szkoły Letniej miała miejsce inauguracja roku akademickiego, w której – oprócz studentów i kadry – uczestniczyli także przedstawiciele Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Prorektor UW ds. studentów i jakości kształcenia prof. Jolanta Choińska-Mika życzyła słuchaczom “prawdziwego zanurzenia się w edukację i jak najrzadszych momentów zwątpienia”.

Uczestnicy Szkoły Letniej wzięli udział w kilkunastu warsztatach, które dały im przedsmak tego, co czeka ich przez najbliższe 10 miesięcy. W programie znalazły się m.in. rozgrzewki matematyczne, symulacje np posiedzenie rady pedagogicznej ,  zajęcia integracyjne, psychologiczne i dydaktyczne, wieczory tematyczne oraz gry i zabawy, na przykład Maszyna Einsteina, w której 3 ekipy musiały wykazać się nie lada umiejętnościami, by w niespełna 2 godziny skonstruować w pełni funkcjonalny, wspólny  mechanizm. Wszystko po to, by pokazać studentom, jak w merytoryczny, ale i atrakcyjny sposób budować relacje z uczniami i realizować założenia programowe z zakresu języka polskiego i matematyki.

Bardzo ważnym elementem wyjazdu były codzienne sesje tzw. pytań rozstrzygających. Ich celem jest wyrobienie w studentach – przyszłych pedagogach – nawyku nauczycielskiej autorefleksji i dialogu z wychowankami.

Kulminacyjnym punktem programu była przygotowana przez kadrę zabawa “Ewakuacja Gimbazy”, podczas której studenci mogli poznać tzw. big ideas  przyświecające poszczególnym przedmiotom i wykładowcom – ich tematykę, założenia i kontekst naukowy. Wszystko to podane w angażującej formie gry w statki, w której wszyscy musieli wspólnie odkrywać poszczególne elementy układanki, składającej się na misję i program Szkoły Edukacji.

Podsumowując Szkołę Letnią, dyrektor ds. programowych Magdalena Swat-Pawlicka podkreśliła, że podstawami społeczności uczącej – zarówno się, jak i innych – są refleksja, zmiana i współpraca. Jak dodała, najważniejszym elementem nauki w Szkole Edukacji są intensywne praktyki nauczycielskie, które pozwalają na dobre poznać szkolną rzeczywistość. Zwróciła także uwagę na wartość płynącą z faktu, że w SE uczą się zarówno przyszli nauczyciele języka polskiego, jak i matematyki. “Podstawą dobrej szkoły jest bowiem współpraca grona pedagogicznego, porozumiewanie się i umiejętność rozmawiania swoimi językami” – zaznaczyła Magdalena Swat-Pawlicka.

https://www.facebook.com/szkolaedukacji/videos/326552401243041/