Uczenie czytania w szkole – najskuteczniejsze strategie

Uczenie czytania

Jeżeli jesteś tutaj, to zapewne interesuje Cię, jak wspierać uczenie czytania i rozumienie tekstów u uczniów. Nie jest to łatwe, ponieważ wymaga czasu, zaangażowania i cierpliwości. Co jest skuteczne? Oczywiście na to pytanie nie można odpowiadać, kierując się wyłącznie intuicją i hasłem “u mnie działa”. Sprawdźmy, co na ten temat mówią badania. 

W 1997 roku Kongres USA powołał panel ekspertów (National Reading Panel), którego zadaniem było przeanalizowanie różnych badań, a następnie na ich podstawie opracowanie listy najskuteczniejszych strategii czytania. Oczywiście, badacze analizowali badania strategii odpowiednich dla dzieci w różnym wieku. Całość raportu dostępna jest TUTAJ

Uczenie czytania – jakie strategie działają najlepiej?

Dla mnie najistotniejsze były te wyniki, które dobrze się sprawdzą w pracy z uczniami szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Siedem najskuteczniejszych strategii to:

  • monitorowanie rozumienia – czytelnicy uczą się technik sprawdzania własnego rozumienia tekstu;
  • wzajemne uczenie się – uczniowie wspólnie poznają i ćwiczą strategie czytelnicze;
  • używanie wizualizacji – uczniowie samodzielnie tworzą graficzne reprezentacje treści czytanych tekstów;
  • odpowiadanie na pytania do tekstu – uczniowie udzielający odpowiedzi otrzymują natychmiastową informację zwrotną od nauczyciela;
  • ćwiczenia w generowaniu pytań do tekstu;
  • analizowanie struktury tekstu – jako wsparcie przy rozumieniu poszczególnych fragmentów oraz rozumienie całości;
  • streszczanie – uczenie się metod uogólniania;

Bez wątpienia, najbardziej efektywne jest łączenie tych strategii i konsekwentne ich stosowanie, co podkreślają autorzy raportu. A jak to zrobić w praktyce?

Odpowiedzią na to pytanie mogłoby być stosowanie na co dzień opracowywanej w Szkole Edukacji strategii czytania proceduralnego. Jest ona bliska temu, co w szkołach amerykańskich realizuje się jako close reading, ale wzbogacona o inne propozycje, bliższe doświadczeniom ze szkoły polskiej. Więcej o tym napiszemy już wkrótce. 

Kinga Białek

Zobacz także: Wstęp, a właściwie wstąp

Chcesz być na bieżąco? Śledź nas na Facebooku!

Showing 3 comments
  • Maria Magdalena Rodak
    Odpowiedz

    Jaka jest struktura tego bloga? Nie mogę się w tym zorientować.

    • Adriana Bąkowska
      Odpowiedz

      Raz na jakiś czas będą się tu pojawiały wpisy Magdaleny Swat-Pawlickiej i Kingi Białek poświęcone czytaniu i pisaniu. Wszystkie wpisy widać tu: https://szkolaedukacji.pl/blog/ 🙂

  • tomek
    Odpowiedz

    dzięki za artykuł, szukałem akurat atakiego podsumowania

Leave a Comment