Klasa jak teatr. Zakończenie roku akademickiego 2020/2021

Poloniści, historycy, biolodzy i matematycy – polska oświata wzbogaciła się o 37 zaangażowanych, skutecznych i świetnie przygotowanych do zawodu nauczycieli. W Szkole Edukacji zakończyliśmy kolejny już rok akademicki.

Ostatnie 10 miesięcy było dla nas wyjątkowe pod wieloma względami. Przede wszystkim z powodu pandemii zajęcia i praktyki w szkołach niemal w całości odbywały się online. Ale nie zabrakło też pozytywów: studia podyplomowe w Szkole Edukacji ukończyła rekordowa liczba studentów. Obchodziliśmy także mały jubileusz – to już piąty rocznik wykształconych przez nas nauczycieli.

Zakończenie roku akademickiego to klamra

Podczas uroczystości każdy ze studentów przedstawił prezentację o swoim nauczycielskim rozwoju. Absolwenci mówili o najważniejszych narzędziach dydaktycznych, przełomowych momentach, wyzwaniach i motywacjach do pracy w szkole. Jak podkreśliła  dyrektor Szkoły Edukacji PAFW i UW prof. Jolanta Sujecka-Zając, w ubiegłym roku, w listach motywacyjnych, kandydaci pisali o tym, jakimi chcą być nauczycielami. „Wasze prezentacje będą klamrą zamykająca te 10 miesięcy studiów” – mówiła prof. Sujecka-Zając.

Absolwent ścieżki matematycznej Konstanty Kostrzewski

Świeżo upieczony nauczyciel matematyki Marcin Kokowski przez 20 lat pracował w marketingu. To właśnie wtedy zrozumiał, że każdy z nas sam wyznacza sobie w głowie granice i określa, co jest dla nas nierealne i nieosiągalne. „Mój cel to uczyć tak, by na te narzucane sobie granice jak najmniej wpływał brak wiedzy” – zaznaczył absolwent Szkoły Edukacji.

Jego koleżanka ze ścieżki matematycznej Dominika Regiec wyraziła przekonanie, że młodzi ludzie są przyzwyczajeni do szybkiej gratyfikacji. „A przecież każdy z nich w końcu natknie się na ścianę. Chcę ich nauczyć, że kiedy napotkają trudności, mają umiejętności, by je pokonać. Chcę im dać odpowiednie narzędzia.”

Szkoła jak teatr

Po bardzo ciekawą metaforę sięgnęła polonistka Angela Kormańska, która fascynuje się teatrem i do niego porównuje swój nauczycielski rozwój. „Casting, pierwsze przymiarki, mozolne próby, wskazówki reżysera, wsparcie zespołu, didaskalia, recenzje, monolog wewnętrzny, a teraz nasza wielka premiera – to moje 10 miesięcy w Szkole Edukacji” – mówiła.

Absolwentka ścieżki biologicznej Alicja Gasek zwróciła z kolei uwagę na to, jak ważną rolę odgrywają nauczyciele w budowaniu dobrze funkcjonującego, zrównoważonego społeczeństwa. Jej zdaniem konsumpcjonizm i galopujący rozwój sprawiły, że odcięliśmy się od natury. Abyśmy byli zdrowi i szczęśliwi, niezbędny jest emocjonalny kontakt z naturą. A to może jej zdaniem zagwarantować tylko odpowiednia edukacja przyrodnicza.

O ważnym aspekcie programu kształcenia w Polsce mówił absolwent ścieżki historycznej, Mateusz Zaręba. „5 lat studiów historycznych wybiło ze mnie empatię. A nauczyciele są przecież od tego, żeby jej uczyć, żeby kształtować wrażliwość historyczną. W Szkole Edukacji uczenie empatii jest jednym z kluczowych elementów” – zaznaczył Mateusz.

Gratulacje od prorektora i prezesa PAFW

Na koniec młodym nauczycielom pogratulowali prorektor ds. studentów i jakości kształcenia Uniwersytetu Warszawskiego prof. Sławomir Żółtek oraz prezes Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Jerzy Koźmiński, który opowiedział o tym, jak doszło do tego, że PAFW może dziś wspierać rozwój społeczeństwa obywatelskiego i edukacji w Polsce. „Życzę Wam, aby wypełnianiu waszej oświatowej misji towarzyszyła wam obfitość dobrych zdarzeń” – zakończył ambasador Koźmiński.

 

Absolwenci i absolwentki zostaną teraz objęci 2-letnim programem wsparcia, dzięki któremu będziemy towarzyszyć im i wspierać na każdym kroku. A tymczasem trwa nabór na bezpłatne dzienne studia podyplomowe na kolejny rok akademicki. Szczegóły można znaleźć TUTAJ.

Śledź nas na Facebooku 🙂