Długomyślni nauczyciele MRUczą i cieszą się z błędów

Czy nauczyciel jest potrzebny? Jeśli ma tylko "przekazywać wiedzę", to nie. Dobry i potrzebny nauczyciel rozwija wrażliwość, buduje relacje, pomaga nazywać uczucia, uczy krytycznego myślenia, daje prawo do błędu - te słowa naszej świeżo upieczonej absolwentki najlepiej oddają to, jakich pedagogów kształcimy w Szkole Edukacji.

Społeczność Szkoły Edukacji wzbogaciła się o  kolejnych świetnie przygotowanych, wszechstronnych, empatycznych i refleksyjnych pedagogów. Grupa absolwentów właśnie odebrała swoje dyplomy i rusza do szkół jako nauczyciele języka polskiego, matematyki, historii i biologii. Jak co roku, podczas uroczystości zakończenia roku akademickiego każdy ze studentów i studentek przygotował krótką prezentację o najważniejszych wartościach i umiejętnościach, jakie zdobył w ciągu ostatnich 10 miesięcy. 

Zakończenie roku w Szkole Edukacji. Co ze sobą zabieramy?

Absolwent ścieżki historycznej Kamil Hejman wie już, że każda lekcja historii i WOS powinna MRUczeć. Co to znaczy? Musi przekazywać Mądrość obywatelską, dawać okazję do Refleksji o teraźniejszości, a także być Użyteczna. 

Biolożka Magda Massalska w swoim wystąpieniu nawiązała do zjawiska dojrzewania, które w naukach przyrodniczych zawsze wiąże się z pewną stratą. A jak jest w edukacji? Jaki jest dojrzały nauczyciel? Zdaniem naszej absolwentki, daje on uczniom autonomię, jest refleksyjny, szczerze zaciekawiony uczniami i swoją dziedziną, relacyjny i “długomyślny” – czyli umie cierpliwie czekać na efekty swojej pracy. 

Szczególnie wzruszającym momentem była prezentacja nauczycielki matematyki, Lilii Bachyńskiej. Przyjechała ona do Polski ze Lwowa tuż po wybuchu wojny w 2022 roku. Pierwszy raz zetknęła się ze Szkołą Edukacji na naszym 3-miesięcznym kursie językowo-dydaktycznym dla ukraińskich nauczycielek, potem zdecydowała się rozpocząć studia podyplomowe. “Na początku czułam się jak na huśtawce nad przepaścią. Miałam co prawda doświadczenie w szkole, ale pracowałam metodą pruską. Tu się zmieniłam, a Wy wszyscy mi w tym pomagaliście” – opowiadała Liliia Bachynska, która od września będzie uczyć matematyki w jednej z krakowskich szkół. 

Jaki nauczyciel jest potrzebny?

Bodaj najlepszym podsumowaniem tego, jakie wartości i umiejętności przekazujemy podczas studiów podyplomowym było wystąpienie polonistki Anny Chmielewskiej, która zadała sobie pytanie: Czy nauczyciel jest w ogóle potrzebny? “Jeśli dydaktyk ma tylko przekazywać wiedzę, to ten materiał mogę przecież przeczytać sobie sama w domu. Dobry i potrzebny nauczyciel robi jednak znacznie więcej. Rozwija wrażliwość, buduje relacje, pomaga nazywać uczucia, uczy krytycznego myślenia, daje prawo do błędu – mówiła nasza absolwentka.

Na zakończenie absolwentom pogratulowała dyrektorka Szkoły Edukacji prof. Jolanta Sujecka Zając oraz dyrektorka programowa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Marianna Hajdukiewicz. Podkreśliła, że PAFW przez cały rok akademicki uważnie przygląda się postępom studentów i studentek. “To dla was czas uczenia się, weryfikowania swoich opinii i postaw, zadawania pytań, przeżywania porażek i sukcesów, a przede wszystkim – czas nawiązywania relacji i przyjaźni. Tak jak uczniowie współtworzą wasze lekcje, tak wy tworzycie Szkołę Edukacji. To nie koniec naszej wspólnej przygody.” – podkreśliła Marianna Hajdukiewicz. 

Niemal wszyscy absolwenci rocznika 2022/2023 mają już zapewnioną pracę w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w całej Polsce. Teraz będą również mogli wziąć udział w 2-letnim programie wsparcia. A kolejna grupa przyszłych nauczycieli powoli przygotowuje się do sierpniowego rozpoczęcia studiów. Wciąż można do nich dołączyć! REKRUTACJA DO SZKOŁY EDUKACJI

POPULARNE ARTYKUŁY

11Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
11Uniwersytet Warszawski
11Fundacja Dobrej Edukacji

Program studiów został przygotowany we współpracy z Teachers College, Columbia University

11Teachers College Columbia University