Zjazd absolwentów Szkoły Edukacji

Jak radzą sobie w pracy młodzi nauczyciele, którzy ukończyli Szkołę Edukacji? Z jakimi borykają się problemami, a czym mogą się pochwalić? Doroczny zjazd absolwentów to idealny moment, by odpowiedzieć na te pytania.

Dwudniowe spotkanie z naszymi absolwentami było inspirujące i bardzo pracowite. Pierwszego dnia byli studenci SE mieli okazję wziąć udział w warsztatach poświęconych współpracy z rodzicami przeprowadzonych przez Magdalenę Śniegulską i Magdalenę Jurewicz. Wielu uczestników zjazdu podkreślało, że relacje z opiekunami uczniów bywają szczególnie wymagającym aspektem pracy nauczycielskiej.

Drugiego dnia pod okiem Małgorzaty Lelonkiewicz przeprowadziliśmy superwizję, podczas której kilkoro absolwentów opowiedziało o konkretnych sytuacjach i problemach, z jakimi borykają się w swojej praktyce. Następnie metodą Feedforward wypracowaliśmy konkretne rozwiązania i narzędzia, które mogą pomóc w uporaniu się z dydaktycznymi i wychowawczymi przeszkodami. Dzięki tej sesji młodzi nauczyciele poznali także prosty sposób na to, jak współpracować z gronem pedagogicznym w swojej szkole i jak czerpać z doświadczeń i wiedzy innych osób.

Na zakończenie obejrzeliśmy 10 prezentacji dobrych praktyk stosowanych przez absolwentów. Propozycje były bardzo różnorodne – od dynamicznych metod analizowania i powtarzania treści lektur czy sposobów na angażujące rozpoczęcie lekcji matematyki, przez inspiracje z innych krajów i systemów edukacyjnych, aż po praktyczne pomysły na prostsze radzenie sobie z nauczycielską dokumentacją. Małgorzata Niewiarowska podzieliła się pomysłem na “Galerię osobliwych słów”: jej mali uczniowie czytając lektury, wyłapują nieznane sobie wyrazy, poszukują ich znaczeń, układają z nimi zdania, a następnie tworzą prace z ich wykorzystaniem. Na sesję przyniosła wyklejanki zainspirowane przygodami Mikołajka i słowami powoli odchodzącymi już do lamusa, takimi jak pauza, serwus czy fanga.

Sesja dobrych praktyk była dla kadry Szkoły Edukacji dowodem, że wypuściliśmy spod swoich skrzydeł świadomych i skutecznych pedagogów, którzy nie przestają się rozwijać i wzajemnie się wspierają.