Nauczyciele biologii obcują z dramatycznie przeładowaną podstawą programową. Często skupiają się więc tylko na treściach, a nie na umiejętnościach uczniów – mówią nasi wykładowcy dydaktyki biologii Jan Goldstein i Marcin Chrzanowski. W rozmowie z red. Justyną Suchecką z TVN24 komentują także zawieszenie egzaminów z przedmiotów przyrodniczych z powodu pandemii.
mówią o nas1
WOS to edukacja obywatelska, która ma przygotować młodych ludzi do życia demokratycznego. Czy na nowo tworzonym przedmiocie HiT starczy miejsca na zagadnienia z prawoznawstwa i psychologii społecznej, gdy skoncentrujemy się na tym, co było? Jeśli dociśniemy kolankiem, to straci albo historia, albo nauki społeczne – mówi wykładowca dydaktyki historii i WOS Aleksander Pawlicki w wywiadzie dla Gazety Wyborczej.
mówią o nas2
Czym tak naprawdę jest krytyczne myślenie? Jakich metod w edukacji powinni używać nauczyciele i nauczycielki, aby doskonalić w uczniach umiejętności związane właśnie z krytycznym myśleniem? Na te i inne pytania odpowiedział wykładowca dydaktyki historii i WOS Jacek Staniszewski w rozmowie z portalem fact-checkingowym Demagog.
mówią o nas3
Co to znaczy być dobrym nauczycielem? Na pewno do najważniejszych pytań należą te o moje umiejętności komunikacyjne. W jaki sposób ja do innych mówię, jakie oni mi dają informacje zwrotne na ten temat, czy jestem chętnie słuchana, słuchany. Oprócz bycia liderem istotne jest posiadanie umiejętności emocjonalnych, związanych z rozpoznawaniem, nazywaniem i reagowaniem na emocje i uczucia innych osób – mówiła dydaktyczka Szkoły Edukacji Magdalena Swat-Pawlicka w Polskim Radiu.
mówią o nas4
Przestaliśmy rozumieć analfabetyzm tak, jak to było w latach 30. XX wieku, gdy był plagą społeczną. Wtedy chodziło o osoby niepiśmienne, które nie umieją się podpisać na piśmie urzędowym. Dziś takich osób nie ma. Ale problem, z którym dziś się zmagamy, wcale nie jest „niepoważny” czy „wydumany” – mówi dr Kinga Białek, wykładowczyni dydaktyki języka polskiego w rozmowie z Justyną Suchecką z TVN24.
Kinga Białek
Powrót do szkoły może być trudny, szczególnie dla tych najmłodszych z klas. Dzieci długo nie miały do czynienia z konwenansami szkoły, mogą nie wiedzieć, jak się zachować. To, co możemy zrobić, to być z nimi. Od tego, jak nauczanie wygląda w pierwszych latach bardzo wiele zależy. Pewne sprawy niezrobione na wczesnym etapie edukacyjnym, potem są trudne do nadrobienia. – mówi Magdalena Jurewicz w rozmowie z Radiem Nowy Świat.
Powrót do szkół