Myśląca Klasa

Myśląca Klasa jest innowacyjną metodą prowadzenia zajęć, opracowaną przez kanadyjskiego eksperta edukacji matematycznej, prof. Petera Liljedahla. W Szkole Edukacji badamy ją i rozwijamy tak, by mogła służyć nauczycielom wielu przedmiotów także w Polsce.

 

11

Projekt jest realizowany
we współpracy z Fundacją mBanku

Metoda Myślącej Klasy to zestaw drobnych zmiany w sposobie prowadzenia lekcji, które mogą w rewolucyjny sposób zmienić klasową rzeczywistość i pobudzić aktywność i kreatywność uczniów. Opiera się na prostym założeniu: dzieciom w klasie nie chce się myśleć, więc w większości tego nie robią. Dydaktycy Szkoły Edukacji, przeszkoleni przez prof. Liljedahla, prowadzą warsztaty wprowadzające tę metodę zarówno na lekcjach matematyki, jak i na innych przedmiotach – np. na języku polskim czy biologii. 

Zespół Petera Liljedahla wyróżnił 14 elementów, które realnie wpływają na budowanie klasy myślącej matematycznie. Mogą jednak także doskonale się sprawdzić także na innych przedmiotach.

NA CZYM POLEGA METODA MYŚLĄCEJ KLASY?

  • Zaczynaj lekcje od dobrych zadań problemowych – czyli takich, które wymagają realnego myślenia, a nie wykorzystywania już znanych wzorów; takich, w których uczeń sam będzie chciał myśleć i w których poziom trudności będzie stopniowany. Pamiętaj, że znacznie większą uwagę uczniowie poświęcają poleceniom ustnym, niż pisanym.
  • Twórz grupy w widocznie losowy sposób i często zmieniaj ich skład – ale tak, by uczniowie naprawdę mieli poczucie, że o składzie zespołu decyduje ślepy traf. W przeciwnym wypadku młodzież będzie od razu przyjmować rolę, którą (naprawdę lub w ich przekonaniu) im narzucamy. Peter wykorzystuje w tym celu np. karty do gry.
  • Do pracy daj grupom pionowe, najlepiej zmazywalne tablice, przy których trzeba stać,  i tylko jeden pisak. Dzięki temu uczniowie będą bardziej skoncentrowani, będą pracować wspólnie, nie będą się bać popełniania błędów (bo w każdej chwili notatki można zmazać) i wszyscy będą mieli jednakowy dostęp do notatek (w odróżnieniu np. od plakatów tworzonych na stole – zawsze ktoś będzie je widział do góry nogami, co sprzyja utracie koncentracji).

MYŚLĄCA KLASA – DOBRE I ZŁE PYTANIA

Profesor uniwersytetu w Vancouver wyjaśnia, że istnieją trzy rodzaje pytań:

  • Pytania po sąsiedzku – uczeń zadaje je tylko dlatego, że nauczyciel akurat stoi obok, nie podniósłby ręki ani nie podszedł na drugi koniec sali, by zapytać o to samo.
  • Pytania zatrzymujące myślenie – np. „Czy to będzie na sprawdzianie?”, „Czy nasz wynik jest dobry?”. Uczeń zadaje je, by móc bezpiecznie przestać myśleć.
  • Pytania podtrzymujące myślenie – np. „Czy na kolejnym poziomie zadania kwadrat ma powierzchnię 3×3, czy 4×4?”, „Czy dobrze rozumiemy w poleceniu, że w tym zadaniu poborca podatkowy zawsze musi zabrać jakąś kwotę?” – takie pytania mają ogromną wartość, bo podtrzymują i ukierunkowują proces myślenia i rozwiązywania problemów. Są to jedyne pytania, na które warto odpowiadać.

„Badania, które nie przekładają się na praktykę, nie mają racji bytu. Powinniśmy tworzyć nie teorie edukacji, ale teorie dla edukacji” – dr Peter Liljedahl

Zobacz, jak pracujemy z metodą Myślącej Klasy w Szkole Edukacji PAFW i UW. Poznaj zadania na lekcje i weź udział w organizowanych przez nas warsztatach. 

11Praktyki w szkole dla studentów

Budowanie myślącej klasy na lekcjach języka polskiego

Grupa nauczycieli postanowiła wdrożyć w swoich szkolnych realiach program Myślącej klasy, stworzony przez kanadyjskiego eksperta...
czytaj
11Myśląca Klasa

Myśląca Klasa – książka Petera Liljedahla

Metoda “Myślących Klas” została opracowana w wyniku 15-letnich badań prowadzonych przez Petera Liljedahla we współpracy...
czytaj
Myśląca Klasa - zadania na lekcje matematyki

Myśląca Klasa – zadania na lekcje matematyki

W stworzonej przez Petera Liljedahla metodzie Myśląca klasa zadania to jeden z najważniejszych elementów. Tutaj...
czytaj

CZYTAJ TAKŻE