Budowanie myślącej klasy na lekcjach języka polskiego

Budowanie myślącej klasy na lekcjach języka polskiego

Grupa nauczycieli postanowiła wdrożyć w swoich szkolnych realiach program Myślącej klasy, stworzony przez kanadyjskiego eksperta Petera Liljedahla. Jakie są efekty?

W 2019 roku grupa nauczycieli matematyki – mentorów Szkoły Edukacji – podjęła się nie lada wyzwania. Postanowiła wdrożyć w swoich szkolnych realiach program myślącej klasy, stworzony przez kanadyjskiego eksperta Petera Liljedahla. Jakie są efekty?

W grudniu 2018 roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy otwarte warsztaty z dr. Peterem Liljedahlem z Uniwersytetu w  Vancouver dla kilkudziesięciu nauczycieli matematyki ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Nasz gość opowiadał o drobnych zmianach, które mogą w rewolucyjny sposób zmienić klasową rzeczywistość i skłonić uczniów do myślenia.

Myśląca Klasa w Polsce

Czy kanadyjskie rozwiązania da się przenieść na polski grunt? Postanowili to sprawdzić mentorzy Szkoły Edukacji, czyli nauczyciele opiekujący się naszymi studentami podczas praktyk w szkołach. Pedagodzy przez kilka miesięcy wprowadzali innowacje: zmieniali układ sal, sposób doboru grup, metody zadawania pytań, ale i odpowiadania na nie, rodzaj zadań czy stanowiska pracy dla dzieci. Wszystko po to,  by uczniowie bardziej aktywnie uczestniczyli w lekcjach i… zaczęli myśleć.

Na każdym kroku mentorom towarzyszyli wykładowcy Szkoły Edukacji, którzy pomagali matematykom w realizacji projektu. Gdy po trzech miesiącach nauczyciele ponownie spotkali się z Peterem Liljedahlem, nie było już żadnych wątpliwości: metoda budowania myślącej klasy naprawdę działa!

Myśląca Klasa na lekcjach języka polskiego

Teraz z kanadyjskim badaczem spotkała się kolejna grupa mentorów Szkoły Edukacji – tym razem uczących języka polskiego. Na warsztatach z kanadyjskim ekspertem pedagodzy dowiedzieli się, jak zwiększać zaangażowanie i pobudzać myślenie w kontekście uczenia twórczego pisania. To zadanie nieco trudniejsze, bo na przeszkodzie mogą stawać różnice kulturowe widoczne w sposobie nauczania języka ojczystego w Polsce i w Kanadzie.

W Polsce skupiamy się na gramatyce, ortografii i stylistyce tekstów. W ogóle nie mamy natomiast tradycji uczenia o tym, jak konstruować całość pisemnych wypowiedzi – na przykład tworząc ich plany – czy jak grupowo przygotowywać się do pisania eseju i wzajemnie czerpać od siebie inspiracje. To spore wyzwanie – mówili uczestnicy warsztatów.

Poloniści pod okiem wykładowców Szkoły Edukacji przez najbliższe miesiące będą w swoich klasach wdrażać zmiany zaproponowane przez dr. Liljedahla. Jak pójdzie im budowane myślącej klasy polonistycznej? Dowiemy się już wkrótce.

W grudniu 2018 roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy otwarte warsztaty z dr. Peterem Liljedahlem z Uniwersytetu w  Vancouver dla kilkudziesięciu nauczycieli matematyki ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Nasz gość opowiadał o drobnych zmianach, które mogą w rewolucyjny sposób zmienić klasową rzeczywistość i skłonić uczniów do myślenia.

Myśląca klasa w Polsce

Czy kanadyjskie rozwiązania da się przenieść na polski grunt? Postanowili to sprawdzić mentorzy Szkoły Edukacji, czyli nauczyciele opiekujący się studentami SE podczas praktyk w szkołach. Pedagodzy przez kilka miesięcy wprowadzali innowacje: zmieniali układ sal, sposób doboru grup, metody zadawania pytań, ale i odpowiadania na nie, rodzaj zadań czy stanowiska pracy dla dzieci. Wszystko po to,  by uczniowie bardziej aktywnie uczestniczyli w lekcjach i… zaczęli myśleć.

Na każdym kroku mentorom towarzyszyli wykładowcy Szkoły Edukacji, którzy pomagali matematykom w realizacji projektu. Gdy po trzech miesiącach nauczyciele ponownie spotkali się z Peterem Liljedahlem, nie było już żadnych wątpliwości: metoda budowania myślącej klasy naprawdę działa!

Myśląca klasa na lekcjach języka polskiego

Teraz z kanadyjskim badaczem spotkała się kolejna grupa mentorów Szkoły Edukacji – tym razem uczących języka polskiego. Na warsztatach z kanadyjskim ekspertem pedagodzy dowiedzieli się, jak zwiększać zaangażowanie i pobudzać myślenie w kontekście uczenia twórczego pisania. To zadanie nieco trudniejsze, bo na przeszkodzie mogą stawać różnice kulturowe widoczne w sposobie nauczania języka ojczystego w Polsce i w Kanadzie.

W Polsce skupiamy się na gramatyce, ortografii i stylistyce tekstów. W ogóle nie mamy natomiast tradycji uczenia o tym, jak konstruować całość pisemnych wypowiedzi – na przykład tworząc ich plany – czy jak grupowo przygotowywać się do pisania eseju i wzajemnie czerpać od siebie inspiracje. To spore wyzwanie – mówili uczestnicy warsztatów.

Poloniści pod okiem wykładowców Szkoły Edukacji przez najbliższe miesiące będą w swoich klasach wdrażać zmiany zaproponowane przez dr. Liljedahla. Jak pójdzie im budowane myślącej klasy polonistycznej? Dowiemy się już wkrótce.

POPULARNE ARTYKUŁY

11Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
11Uniwersytet Warszawski
11Fundacja Dobrej Edukacji

Program studiów został przygotowany we współpracy z Teachers College, Columbia University

11Teachers College Columbia University