Myśląca Klasa dla polonistów i historyków

Myśląca Klasa dla polonistów i historyków

Czy robicie także warsztaty z Myślącej klasy dla nauczycieli języka polskiego, historii i innych przedmiotowców? Bardzo często słyszymy to pytanie.

W 2019 roku grupa nauczycieli matematyki – mentorów Szkoły Edukacji – podjęła się nie lada wyzwania. Postanowiła wdrożyć w swoich szkolnych realiach program myślącej klasy, stworzony przez kanadyjskiego eksperta Petera Liljedahla. Jakie są efekty?

W grudniu 2018 roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy otwarte warsztaty z dr. Peterem Liljedahlem z Uniwersytetu w  Vancouver dla kilkudziesięciu nauczycieli matematyki ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Nasz gość opowiadał o drobnych zmianach, które mogą w rewolucyjny sposób zmienić klasową rzeczywistość i skłonić uczniów do myślenia.

Myśląca Klasa w Polsce

Czy kanadyjskie rozwiązania da się przenieść na polski grunt? Postanowili to sprawdzić mentorzy Szkoły Edukacji, czyli nauczyciele opiekujący się naszymi studentami podczas praktyk w szkołach. Pedagodzy przez kilka miesięcy wprowadzali innowacje: zmieniali układ sal, sposób doboru grup, metody zadawania pytań, ale i odpowiadania na nie, rodzaj zadań czy stanowiska pracy dla dzieci. Wszystko po to,  by uczniowie bardziej aktywnie uczestniczyli w lekcjach i… zaczęli myśleć.

Na każdym kroku mentorom towarzyszyli wykładowcy Szkoły Edukacji, którzy pomagali matematykom w realizacji projektu. Gdy po trzech miesiącach nauczyciele ponownie spotkali się z Peterem Liljedahlem, nie było już żadnych wątpliwości: metoda budowania myślącej klasy naprawdę działa!

Myśląca Klasa na lekcjach języka polskiego

Teraz z kanadyjskim badaczem spotkała się kolejna grupa mentorów Szkoły Edukacji – tym razem uczących języka polskiego. Na warsztatach z kanadyjskim ekspertem pedagodzy dowiedzieli się, jak zwiększać zaangażowanie i pobudzać myślenie w kontekście uczenia twórczego pisania. To zadanie nieco trudniejsze, bo na przeszkodzie mogą stawać różnice kulturowe widoczne w sposobie nauczania języka ojczystego w Polsce i w Kanadzie.

W Polsce skupiamy się na gramatyce, ortografii i stylistyce tekstów. W ogóle nie mamy natomiast tradycji uczenia o tym, jak konstruować całość pisemnych wypowiedzi – na przykład tworząc ich plany – czy jak grupowo przygotowywać się do pisania eseju i wzajemnie czerpać od siebie inspiracje. To spore wyzwanie – mówili uczestnicy warsztatów.

Poloniści pod okiem wykładowców Szkoły Edukacji przez najbliższe miesiące będą w swoich klasach wdrażać zmiany zaproponowane przez dr. Liljedahla. Jak pójdzie im budowane myślącej klasy polonistycznej? Dowiemy się już wkrótce.

Metoda Myślącej Klasy stworzona przez dr. Petera Liljedahla została pierwotnie stworzona z myślą o lekcjach matematyki. Szybko jednak zainspirowali się nią także nauczyciele innych przedmiotów. To, czy  rozwiązania zza oceanu da się przenieść na polski grunt, przez kilka lat badała kadra Szkoły Edukacji. Zaczęli poloniści, którzy w ramach pilotażu wdrażali zmiany zaproponowane przez kanadyjskiego eksperta. Wkrótce dołączyli do nich także nasi historycy. 

Myśląca Klasa dla polonistów

Kurs doskonalący “Myśląca Klasa dla polonistów” prowadzi dydaktyczka Magdalena Swat-Pawlicka. Kurs jest skierowany do nauczycieli i nauczycielek języka polskiego ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Trwa 8 godzin i składa się z 2 spotkań: stacjonarnych warsztatów oraz spotkania online. Uczestnicy dowiedzą się między innymi jak zaczynać lekcje tak, by uczniowie angażowali się w lekcję od pierwszej minuty, jak tworzyć dobre zadania problemowe i dobierać grupy, aby uczniowie nie przyjmowali z góry założonych ról. Szczegóły dotyczące kursu można znaleźć TUTAJ (Trwają zapisy na kurs 13.02/6.03!).

Warsztaty z Myślącej klasy realizujemy także w formie wyjazdowej. Ośrodki doskonalenia zainteresowane organizacją warsztatów dla nauczycieli języka polskiego i matematyki prosimy o kontakt na adres: [email protected].

Myśląca klasa dla historyków

Powoli przygotowujemy się także do spotkań wprowadzających metodę Myślącej Klasy na lekcjach historii. Mamy nadzieję, że pierwszą okazją do tego będzie zaplanowana na 12 kwietnia 2024 roku konferencja dla nauczycieli “Koła Edukacji”, która odbędzie się już po raz trzeci. Warto także śledzić nasz bezpłatny cykl “Metoda na historię” – comiesięczne seminaria online z dydaktykami Szkoły Edukacji. Szczegółowy program kursu i informacje na temat zapisów można znaleźć TUTAJ

Myśląca klasa dla matematyków

Warsztaty dla nauczycieli i nauczycielek matematyki organizujemy regularnie i cieszą się one ogromnym powodzeniem. O spotkaniach zaplanowanych w naszej siedzibie w Warszawie, a także o wyjazdowych szkoleniach, na bieżąco informujemy TUTAJ

INTERESUJE CIĘ ORGANIZACJA WARSZTATÓW Z MYŚLĄCEJ KLASY W TWOIM MIEŚCIE?

Napisz do nas na adres: myslaca.klasa@szkolaedukacji.pl

POPULARNE ARTYKUŁY

11Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
11Uniwersytet Warszawski
11Fundacja Dobrej Edukacji

Program studiów został przygotowany we współpracy z Teachers College, Columbia University

11Teachers College Columbia University