Myśląca Klasa to stworzony przez kanadyjskiego eksperta w dziedzinie edukacji matematycznej Petera Liljedahla sposób organizacji nauczania, maksymalizujący zaangażowanie uczniów w myślenie. Na metodę składa się 14 różnych – często bardzo prostych – praktyk. Teraz możecie je poznać dzięki wydanej przez Szkołę Edukacji PAFW i UW książce.
Książka “Budowanie Myślących Klas na lekcjach matematyki” to szczegółowy przewodnik po metodzie “Myślącej Klasy”. Odpowiada na pytania, jak i w jakim celu wdrażać każdą z 14 praktyk. Przedstawia również najczęstsze obawy i pytania zadawane przez nauczycieli. Autor przedstawia też propozycję kolejności wdrażania i rozwijania wspomnianych praktyk rozłożoną na cały rok szkolny. Choć skierowana jest przede wszystkim do nauczycieli matematyki, to wiele inspiracji mogą w niej znaleźć także osoby uczące innych przedmiotów. Sporo z prezentowanych praktyk ma bowiem uniwersalny charakter i da się łatwo zaimplementować także w pozostałych szkolnych dyscyplinach.
Książka o Myślącej Klasie w polskim tłumaczeniu nie będzie dostępna w sprzedaży. Można ją jednak zdobyć bezpłatnie podczas wydarzeń organizowanych przez Szkołę Edukacji. Zaplanowane są także akcje promocyjne, takie jak webinaria i współpraca z nauczycielami w mediach społecznościowych. Warto zatem obserwować nasz profil na Facebooku.
Dr Peter Liljedahl zajmuje się edukacją matematyczną. Jest profesorem nadzwyczajnym na Wydziale Edukacji oraz członkiem Wydziału Matematyki Uniwersytetu Simona Frasera w Vancouver w Kanadzie. Prowadzi tam działalność naukową oraz dydaktyczną.
Jest autorem lub współautorem 9 książek, 26 rozdziałów w książkach, 27 artykułów w czasopismach i ponad 50 artykułów konferencyjnych, a także redaktorem lub współredaktorem czasopism związanych z edukacją matematyczną. Jest również laureatem prestiżowych nagród za wkład w rozwój edukacji publicznej oraz za innowacje w edukacji matematycznej. Doradza szkołom, okręgom szkolnymi i ministerstwom edukacji w kwestiach metod nauczania, rozwijania kompetencji matematycznych oraz oceniania.
Dr Liljedahl jest blisko związany z rzeczywistością szkoły i klasy. Pracował jako nauczyciel matematyki w liceum. Jego zainteresowania naukowe oraz prowadzone zajęcia sprawiają, że wciąż wiele czasu spędza w szkole. Jego badania dotyczą kreatywności i odkrywania w procesie uczenia się matematyki. Bada proces rozwiązywania problemów matematycznych, a także zaangażowanie uczniów w myślenie.
Dr Liljedahl w latach 2017-2023 kilkakrotnie odwiedzał Szkołę Edukacji. Przeprowadził cykl warsztatów dla nauczycieli oraz spotkań ze środowiskiem akademickim związanym z kształceniem i doskonaleniem zawodowym nauczycieli matematyki. Jego wizyty cieszyły się ogromnym zainteresowaniem wśród nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W efekcie przeprowadzonych szkoleń wyłoniła się grupa nauczycieli, która zaczęła wdrażać metodę “Myślących Klas” w swojej pracy.
Źródła
http://www.peterliljedahl.com/
https://us.corwin.com/en-us/nam/building-thinking-classrooms-in-mathematics-grades-k-12/book268862
Peter Liljedahl, Building Thinking Classrooms in Mathematics, Corwin Mathematics Series, 2020
Napisz do nas na adres: myslaca.klasa@szkolaedukacji.
POPULARNE ARTYKUŁY