Media o Szkole Edukacji

11Szkoła Edukacji - kontakt dla mediów

Adriana Bąkowska

specjalistka ds. promocji i kontaktów z mediami

11Ikona_telefon niebieski

783 087 864

Szukasz ekspertów do spraw edukacji? Skontaktuj się z nami! Nasi wykładowcy wypowiadają się w tematach związanych z oświatą i wychowaniem

• System edukacji w Polsce • Wyniki egzaminów • Podstawy programowe • Wyniki badań umiejętności uczniowskich (np. PIRLS, PISA, TIMSS) • Problemy kształcenia nauczycieli • Problemy wychowawcze • Kryzys czytelnictwa • Lektury szkolne • Zarządzanie zasobami ludzkimi w szkole •Nowoczesne metody pracy • Wypalenie zawodowe • Współpraca nauczycieli z uczniami i rodzicami

Poznaliśmy najważniejsze dane z badania PISA przeprowadzonego w 2022 roku. Komentarze ekspertek Szkoły Edukacji ukazały się w kilkudziesięciu portalach, rozgłośniach i tytułach prasowych. Oto najważniejsze z nich.
Badanie TIMSS Badanie PISA 2022
popularne szkoły robią się coraz bardziej popularne, a szkoły mniejszego zainteresowania robią się coraz gorsze. Dzieci, które idą do szkół popularnych, mają zasoby, żeby piąć się w tym systemie w górę. Rosną nierówności mierzone twardymi wskaźnikami takimi jak zamożność czy wykształcenie rodziców - tak o idei bonów oświatowych mówi w rozmowie z OKO Press Magdalena Radwan-Röhrenschef.
Z jednej strony nauczyciele są coraz lepiej kształceni i jeśli chodzi o teoretyczny dostęp do nowoczesnej wiedzy, jest zupełnie dobrze. Z drugiej strony musimy myśleć o tym, jak możliwości nowoczesnego kształcenia są wdrażane w polskiej szkole. I tu będzie już mniej optymistycznie - mówi w rozmowie z Magazynem Kontakt dyrektor Szkoły Edukacji, prof. Jolanta Sujecka-Zając.
Obecna sytuacja wymaga całkowitej zmiany systemu kształcenia nauczycieli poprzez likwidację uczelni nauczycielskich i w to miejsce zbudowanie powszechnego systemu dwuletnich studiów podyplomowych, kształcących nauczycieli w taki sposób, jak robi to działająca od kilku lat Szkoła Edukacji PAFW i UW - pisze prof. Krzysztof Pawłowski na łamach miesięcznika Wszystko Co Najważniejsze.
W edukacji matematycznej kluczowy jest nauczyciel. Dlatego musimy walczyć o lepszą selekcję do zawodu. A nie da się tego zrobić bez dobrych pensji. Do tego zawodu muszą przychodzić ludzie, którzy nie będą mieli potem problemów z utrzymaniem siebie i swoich rodzin - mówią w wywiadzie dla TVN24 dydaktycy Szkoły Edukacji, Agnieszka Sułowska i Marcin Karpiński.
Praca w szkole
Dr Kinga Białek o zmniejszeniu liczby zagadnień maturalnych z j. polskiego: to zupełnie naturalna konsekwencja przyjętych na dwa pierwsze lata funkcjonowania nowej formuły rozwiązań. Wątpliwości może budzić to, że zmiany wprowadzane są dość późno, a to może powodować frustrację wśród uczniów, którzy już przygotowali się do usuniętych zadań.
Dr Magdalena Śniegulska: Większość młodych ludzi słyszy od dorosłych, że ich trudności są nieważne, a emocje, które odczuwają, niewłaściwe. Nie potrafią się zmotywować, wykonać prostego zadania. Wszystko zaczyna ich przerastać. Często starają się więc zniknąć. I zaczynają się problemy.
Magdalena Śniegulska
Chcę, by uczniowie rozumieli, że państwo kształtuje tożsamość swoich obywateli i opowiada historię po swojemu - mówi nauczyciel historii i teraźniejszości oraz metodyk Aleksander Pawlicki. Przedstawia też swój autorski program do nauczania HiT.
Fala ukraińskich uchodźców wywołana rosyjską agresją to ogromne wyzwanie dla polskiej szkoły. Jak sobie z nim poradzić? Jak uczyć o polsko-ukraińskiej historii tak, aby łączyć, a nie dzielić? O tym mówił nasz wykładowca Aleksander Pawlicki w rozmowie z jednym z najbardziej prestiżowych dzienników na świecie - brytyjskim The Economist.
Skoro wokół szkół tyle jest ideologii, polaryzacji, będzie ona areną walki o wpływy, których granic nikt nie wyznaczył. Do rywalizacji staną rodzice, dyrektorzy, nauczyciele, kuratorzy. Dyskusje będą toczyły się nie tylko o tym, jaką organizację można zaprosić, lecz także o tym, czy aby ta lektura zaproponowana do czytania jest najlepszym wyborem – mówi dr Kinga Białek w rozmowie z Gazetą Prawną.
- Matura z matematyki to najbardziej miarodajny, najtrafniejszy egzamin sprawdzający, czy nie przespaliśmy szkoły - mówi w rozmowie z DGP Agnieszka Sułowska, wykładowczyni dydaktyki matematyki Szkoły Edukacji PAFW i UW.
Egzamin maturalny 2021
Jakie szanse mają ukraińscy uczniowie na egzaminie ósmoklasisty? - Dojdzie do segregacji. Działania rządu pokazują, że nie chcemy tych dzieci. Polskie pójdą do liceów, a ukraińskie do zawodówek - mówią eksperci Szkoły Edukacji w rozmowie z red. Karoliną Słowik.
Budowanie myślącej klasy
Dla kogo jest polska szkoła? Potrzeba nam dzisiaj nie tylko miłości, ale i mądrości. Potrzeba mądrych rozwiązań systemowych, które pozwolą wszystkim wyjść z kryzysu - dla tvn24.pl pisze dr Kinga Białek.
Kinga Białek
Dziś, gdy w jednej klasie siedzą dzieci mówiące nawet w trzech różnych językach, uczenie historii wymaga wyjątkowej czujności i wrażliwości. Jak o nią zadbać? O tym mówią nasi wykładowcy dydaktyki historii: Jacek Staniszewski i Jakub Lorenc w rozmowie z Justyną Suchecką z TVN24.
Przyjęcie ukraińskich dzieci do szkoły
Ukraińscy nauczyciele przebywający w Polsce mogą zapisać się na specjalnie zorganizowaną dla nich konferencję dydaktyczną. Spotkanie jest całkowicie bezpłatne i odbędzie się już pod koniec kwietnia - pisze Gazeta Wyborcza o wydarzeniu realizowanym przez Szkołę Edukacji.
Nauczycieli w pracy z ukraińskimi uczniami wspomóc postanowili też eksperci Szkoły Edukacji PAFW i UW. Jej eksperci porównali podstawy programowe z części przedmiotów szkolnych, tak by ułatwić pracę z uczniami, którzy - choć rząd rekomenduje oddziały przygotowawcze - w niemal 90 procentach trafiają do klas ogólnodostępnych.
Podejście funkcjonalne w pracy nauczyciela
To dobry moment do dyskusji nad pojęciem, które w Polsce ma się całkiem nieźle – pojęciem władzy rodzicielskiej. Zakłada ono, że dziecko jest naszą własnością. Mamy kłopot z dostrzeżeniem w dziecku człowieka, dostrzeżeniem jego podmiotowości, potrzeb, lęków – mówi dr Magdalena Śniegulska w rozmowie z tygodnikiem Wprost.
Lekcja językowo-literacka
Eksperci Szkoły Edukacji przygotowali poradniki dla nauczycieli, w których opisują różnice między polską a ukraińską podstawą programową i proponują zadania i aktywności, które mogą pomóc w integracji uchodźczych dzieci - pisze Polska Agencja Prasowa
Powrót do szkół
Nauczyciele biologii obcują z dramatycznie przeładowaną podstawą programową. Często skupiają się więc tylko na treściach, a nie na umiejętnościach uczniów – mówią nasi wykładowcy dydaktyki biologii Jan Goldstein i Marcin Chrzanowski. W rozmowie z red. Justyną Suchecką z TVN24 komentują także zawieszenie egzaminów z przedmiotów przyrodniczych z powodu pandemii.
mówią o nas1
WOS to edukacja obywatelska, która ma przygotować młodych ludzi do życia demokratycznego. Czy na nowo tworzonym przedmiocie HiT starczy miejsca na zagadnienia z prawoznawstwa i psychologii społecznej, gdy skoncentrujemy się na tym, co było? Jeśli dociśniemy kolankiem, to straci albo historia, albo nauki społeczne – mówi wykładowca dydaktyki historii i WOS Aleksander Pawlicki w wywiadzie dla Gazety Wyborczej.
mówią o nas2
Czym tak naprawdę jest krytyczne myślenie? Jakich metod w edukacji powinni używać nauczyciele i nauczycielki, aby doskonalić w uczniach umiejętności związane właśnie z krytycznym myśleniem? Na te i inne pytania odpowiedział wykładowca dydaktyki historii i WOS Jacek Staniszewski w rozmowie z portalem fact-checkingowym Demagog.
Co to znaczy być dobrym nauczycielem? Na pewno do najważniejszych pytań należą te o moje umiejętności komunikacyjne. W jaki sposób ja do innych mówię, jakie oni mi dają informacje zwrotne na ten temat, czy jestem chętnie słuchana, słuchany. Oprócz bycia liderem istotne jest posiadanie umiejętności emocjonalnych, związanych z rozpoznawaniem, nazywaniem i reagowaniem na emocje i uczucia innych osób – mówiła dydaktyczka Szkoły Edukacji Magdalena Swat-Pawlicka w Polskim Radiu.
mówią o nas4
Przestaliśmy rozumieć analfabetyzm tak, jak to było w latach 30. XX wieku, gdy był plagą społeczną. Wtedy chodziło o osoby niepiśmienne, które nie umieją się podpisać na piśmie urzędowym. Dziś takich osób nie ma. Ale problem, z którym dziś się zmagamy, wcale nie jest „niepoważny” czy „wydumany” – mówi dr Kinga Białek, wykładowczyni dydaktyki języka polskiego w rozmowie z Justyną Suchecką z TVN24.
Kinga Białek
Powrót do szkoły może być trudny, szczególnie dla tych najmłodszych z klas. Dzieci długo nie miały do czynienia z konwenansami szkoły, mogą nie wiedzieć, jak się zachować. To, co możemy zrobić, to być z nimi. Od tego, jak nauczanie wygląda w pierwszych latach bardzo wiele zależy. Pewne sprawy niezrobione na wczesnym etapie edukacyjnym, potem są trudne do nadrobienia. – mówi Magdalena Jurewicz w rozmowie z Radiem Nowy Świat.
„Dobrze wykształcona postawa krytycyzmu pozwala zapanować nad lękiem, także nad samonapędzającym się mechanizmem zalewu newsów. Posłuchajmy bohaterów “Przeglądu końca świata”: „Mieliśmy świat pełen możliwości i zmniejszyliśmy go tak bardzo, jak byliśmy w stanie. Czujecie się bezpieczni?” Felieton dr Kingi Białek poświęcony edukacji medialnej w portalu NGO.pl
„W maturalnych wynikach widać problem, który pandemia tylko obnażyła. To, czego polska szkoła nie uczy, to samodzielność i umiejętność zarządzania swoim czasem. Gdyby licealiści podczas zdalnych lekcji umieli poradzić sobie z samodzielnym przygotowaniem materiału i udziałem w dyskusji na lekcji, moglibyśmy mówić o sukcesie. Jeżeli jednak podstawowym warunkiem nauki jest stała kontrola nauczyciela, to tu nie ma żadnej możliwości edukacji zdalnej.” – mówi dydaktyczka języka polskiego Kinga Białek w wywiadzie dla Gazety Wyborczej
W najnowszym wydaniu czasopismo „Polonistyka. Innowacje” podjęło tematykę polsko-żydowską – przede wszystkim od strony literaturoznawczej i historycznej, ale również dydaktycznej, kulturoznawczej oraz antropologicznej. Artykuły podpowiadają konkretne rozwiązania metodologiczne i dydaktyczne w myśleniu o Zagładzie poprzez literaturę oraz uczą, o co chodzi najbardziej, czyli empatii wobec żydowskich współobywateli i ich historii. Wśród autorów m.in. polonistka Agata Patalas, która pisze o Irit Amiel.
Polonistyka. Innowacje_publikacja
Zofia Magier po studiach pracowała już jako nauczycielka biologii, ale czuła, że w tym zawodzie „jest coś więcej”. Postanowiła znaleźć to w Szkole Edukacji. Czy jej się udało? O tym opowiadała, wraz z dydaktyczką języka polskiego Kingą Białek, w audycji Radia Kampus.
Nauczyciel biologii
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała informatory dotyczące nowej formuły maturalnej, która kończyć będzie czteroletnie liceum (od 2023 r.) i pięcioletnie technikum (od 2024 r.). Gazeta Wyborcza zapytała dydaktyków Szkoły Edukacji o szczegółową opinię na temat nowych informatorów maturalnych.
Pandemia koronawirusa gwałtownie przyspieszyła zmiany w polskiej szkole i pokazała, jak ważną rolę odgrywają w tym procesie nauczyciele. Jak i gdzie przygotowywać pedagogów na wyzwania współczesności? Tygodnik Kętrzyński zachęca przyszłych i już aktywnych nauczycieli, aby aplikowali do Szkoły Edukacji.
Nauczyciele - stypendium
Trwają wiosenne nabory na stypendia dla uczniów, studentów, młodych naukowców, a także artystów. Gazeta Wyborcza zachęca absolwentów do udziału w ogólnopolskich konkursach. Wśród najciekawszych programów stypendialnych wymienia ofertę Szkoły Edukacji PAFW i UW.
Stypendia dla studentów - Szkoła Edukacji
W styczniowym wydaniu półrocznika Polonistyka. Innowacje ukazały się dwa artykuły naszych wykładowców: Prof. Witolda Bobińskiego, poświęcony filmowemu dyskursowi o dziennikarstwie na lekcjach języka polskiego oraz dr Kingi Białek o zadaniach polonistów w szkole pomyślanej na nowo.
Reforma wdrażana od 2017 roku mocno zdezorganizowała pracę szkół. To są zmiany, które realnie dotyczyły badanych czwartoklasistów przez blisko dwa lata – tak wykładowca Szkoły Edukacji Marcin Karpiński komentował w rozmowie z Gazetą Wyborczą interpretacje MEN, dotyczące spadków wyników polskich 4-klasistów w międzynarodowym badaniu TIMSS.
W międzynarodowym badaniu wiedzy i umiejętności z matematyki i nauk przyrodniczych TIMSS polscy uczniowie 4 klas szkół podstawowych zanotowali znaczące spadki rezultatów. Jaka była tego przyczyna? Komentował to w Radiu Nowy Świat wykładowca dydaktyki matematyki, Marin Karpiński.
Dzień Edukacji Narodowej, znany także jako Dzień Nauczyciela, ma w tym roku wyjątkowe znaczenie. W trudnym czasie pandemii o swoich nauczycielskich motywacjach opowiedzieli w Radiu Nowy Świat nasi studenci: przyszłe nauczycielki matematyki – Agata i Nina – oraz przygotowujący się do zawodu nauczyciela biologii Jerzy.
Jak rozmawiać w szkole z dziećmi, których rodzice mają nienaukowe podejście do kwestii takich jak szczepienia czy epidemia koronawirusa? W audycji Homo Science w radiu TOK FM mówiły o tym nasze wykładowczynie: Joanna Lilpop i Grażyna Sekulska-Gładysz.
Matematyka uczy m.in. zdolności logicznego myślenia, dlatego kładzie się na nią tak duży nacisk w systemie edukacyjnym. Jednak jej nauka często sprawia dzieciom problemy. Dlaczego? O tym opowiadał w audycji Polskiego Radia Dzieciom nasz wykładowca dydaktyki matematyki, Marcin Karpiński.
Aleksander Pawlicki był gościem programu Onet Rano, w którym mówił między innymi o tym, jak wygląda szkolna – a przede wszystkim nauczycielska – rzeczywistość w dobie pandemii koronawirusa. Czy pedagodzy są pozostawieni sami sobie? Jak mogą się wzajemnie wspierać?