Wznawiamy Seminaria Lekturowe dla nauczycieli i nauczycielek języka polskiego

Gdy inaugurowaliśmy seminaria lekturowe cztery lata temu, zastanawialiśmy się, czy nauczyciele będą mieli czas i siły, by popołudniowy czwartek raz na jakiś czas spędzić w Szkole Edukacji na dyskusji o wybranej szkolnej lekturze. Ale byliśmy pewni, że takie spotkania są potrzebne.

Uwaga! Limit miejsc w roku szkolnym 2021/2022 został wyczerpany. 

Nauczyciele często nie mają możliwości i czasu, by zająć się ponownym odczytywaniem książki zabieranej do klasy. Bo każdy/każda z nas potrzebuje wsparcia i wzmocnienia merytorycznego, a nie ma bardziej naturalnej po temu drogi niż spotkanie — rzetelna rozmowa i wzajemna inspiracja.

NA NOWO INTERPRETUJEMY LEKTURY SZKOLNE

Nowa interpretacja powstaje na przecięciu przyrastających doświadczeń życiowych czytelnika, poznawania aktualnych publikacji i kierunków interpretacyjnych, reinterpretacji starych odczytań i dawnych szkół. Dojrzewa powoli czy nagle się pojawia dzięki wyjątkowemu spektaklowi, filmowi, rysunkowi, kilku mocno usłyszanym nutom czy obserwacji świata. O ile wspanialej jest być nauczycielką/nauczycielem języka polskiego, gdy ma się dostęp do tego, co nowe, inne w nas samych i w książkach, które czytamy, a także w uczennicach/uczniach — naszych współczytelniczkach/współczytelnikach. O ile jest żywiej i ciekawiej.

“Z tych czterech lat wiele chwil interpretacyjnych zostało w naszej pamięci. Dziwny stan psychologiczny latarnika z nowelki Sienkiewicza, od której wszystko na seminariach się zaczęło. Wojenne zabawy chłopców z Placu Broni i współczucie dla Nemeczka, które nosiliśmy w sobie tyle lat. Sztafaż nie tylko historyczny, ale i — powiedzmy — mentalnościowy w „Quo vadis”. Domy Oranu odwrócone od morza, z oknami wpatrzonymi w epidemię wcale nie dżumy, tylko… tylko czego? I myśl o zastanowieniu, które ocala. Warszawskie perypetie profesora Andrewsa, zagubionego psychoanalitycznie na bożonarodzeniowym targu z karpiami i choinkami. Józefa K., którego losy uwalnialiśmy od „totalitarnego” rozumienia. Feerię radości życia w prozie Bruno Schulza czy po raz pierwszy odsłuchiwane z testów głosy najmłodszych obecnie poetów/poetek. Zapamiętaliśmy takie rzeczy, że zatęskniliśmy za seminariami lekturowymi, które chcielibyśmy wznowić w zapoczątkowanej przed rokiem formule on-line. Zapraszam na nie wszystkie zainteresowane nauczycielki/nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych.” – Agata Patalas, Szkoła Edukacji

RUSZAJĄ OTWARTE SEMINARIUM LEKTUROWE

Stworzyliśmy nową grupę seminaryjną, w której raz na parę tygodni będziemy spotykać się i dyskutować książkę, autorkę bądź autora. Wolne miejsca wyczerpały się w ciągu zaledwie kilku dni. Udział w spotkaniach jest bezpłatny, uczestnicy mogą otrzymać zaświadczenie.

Półtoragodzinne spotkania będą się odbywały w wybrane czwartki na platformie Google Meet. Pierwsze odbędzie się 21 października o godz. 18.00. Rozpoczniemy od interpretowania wybranych fragmentów Biblii, tak często obecnej na lekcjach polskiego. Ta wyjątkowa książka zasługuje na uważne odczytanie i odarcie z przykurzonych stereotypów, które zamykają możliwość żywej, ważnej dla nas interpretacji. Gdy się spotkamy po raz pierwszy, zdecydujemy o następnych propozycjach lekturowych.

“Może warto jest przypatrzeć się jeszcze raz relacji między Antygoną a Polinikiem? Kapitalistycznemu tłu zdarzeń i postaw w „Opowieści wigilijnej”? Zrozumieć w końcu białoruski fenomen „Dziadów”? Spróbować uwierzyć Żeromskiemu? Sprawdzić, dlaczego postaci Dostojewskiego były inspiracją dla pisarzy Beat Generation. Usiąść razem z Vladimirem i Estragonem i wczekać się w Godota… Jest tak wiele możliwości. Chcielibyśmy, by poczuli się Państwo współtwórcami seminaryjnej tematyki. Każde seminarium poprowadzimy tak, by znaleźli w nim coś ważnego dla siebie nauczyciele wszystkich typów szkół.” – Agata Patalas

Seminaria Lekturowe poprowadzi pomysłodawczyni spotkań Agata Patalas — polonistka, nauczycielka języka polskiego, wykładowczyni dydaktyki literatury Szkoły Edukacji i twórczyni Liceum im. Zuzanny Ginczanki w Warszawie.