17 listopada 2025 roku zorganizowaliśmy interdyscyplinarne seminarium poświęcone najnowszej edycji międzynarodowego badania TALIS. Spotkanie – zainicjowane przez społeczność Szkoły Edukacji – zgromadziło przedstawicieli środowiska edukacyjnego, ekspertów i praktyków, którzy wspólnie zastanawiali się, jak wykorzystać wyniki badania do mądrzejszego planowania działań na rzecz edukacji w Polsce.
Wprowadzenie do dyskusji przedstawiły autorki polskiego raportu TALIS – Olga Woźniak i Katarzyna Kutyłowska. Prezentując kluczowe dane oraz najważniejsze obserwacje, nadały rozmowie konkretny kierunek: nie tylko „co mówią liczby?”, ale przede wszystkim „co z nich wynika dla szkół, nauczycieli i uczniów – tu i teraz?”. Seminarium stało się też przestrzenią do rozmowy o wyzwaniach, które TALIS ujawnia w polskim systemie edukacji, oraz o możliwościach praktycznego przełożenia tych wyników na działania.
W panelu dyskusyjnym udział wzięli m.in. Marianna Hajdukiewicz (PAFW), Sylwia Żmijewska (CEO), Alicja Pacewicz, Karolina Prus-Wirzbicka (SOS dla Edukacji), Agata Łuczyńska (Szkoła z Klasą), Magdalena Brewczyńska (ORE), Jerzy Wiśniewski oraz Adam Kalbarczyk (Dzielnica Śródmieście). Rozmowa koncentrowała się wokół najważniejszych wniosków z raportu.
Uczestnicy zwracali uwagę m.in. na bardzo niski odsetek nauczycieli poniżej 30. roku życia – zaledwie 4% w Polsce – co wskazuje na narastające wyzwania demograficzne dla zawodu. Jednocześnie aż 92% nauczycieli deklaruje, że lubi pracę w swojej szkole, podczas gdy tylko 37% jest zadowolonych z wynagrodzenia. Ten mocny kontrast między satysfakcją zawodową a warunkami materialnymi wybrzmiał jako istotny sygnał dla decydentów i instytucji wspierających szkoły.
Dużo uwagi poświęcono także wątkom związanym ze stresem zawodowym nauczycieli. Z danych TALIS wynika, że największym obciążeniem są zadania administracyjne oraz odpowiedzialność za dobrostan uczniów, co realnie wpływa na kondycję psychofizyczną pedagogów. Dyskusja pokazała, jak pilne są systemowe działania w obszarach: wzmacniania wsparcia dla nauczycieli, poprawy warunków pracy oraz budowania prestiżu zawodu.
Na zakończenie uczestnicy podkreślili, że TALIS to nie tylko diagnostyka, ale również ważne narzędzie do wspólnego uczenia się i planowania zmiany. Współpraca instytucji edukacyjnych w interpretowaniu danych i przekładaniu ich na praktykę szkolną została uznana za kluczowy warunek tego, by wyniki raportu realnie wspierały politykę edukacyjną i codzienną pracę szkół.
POPULARNE ARTYKUŁY