Krytyczne czytanie ze Szkołą Edukacji
Kompetencje czytelnicze, krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów to kluczowe dla funkcjonowania w społeczeństwie umiejętności. To właśnie im poświęcamy projekt badawczy „Krytyczne czytanie ze Szkołą Edukacji”.
Projekt Szkoły Edukacji odbywa się przez cały rok szkolny 2021/2022. Koordynują go wykładowczynie dydaktyki języka polskiego Kinga Białek i Magdalena Swat-Pawlicka. W dużej mierze opiera się on na międzynarodowych badaniach. A te z pewnością są jednoznaczne – umiejętność krytycznego czytania jest jednym z kluczowych czynników, który wpływa na losy uczniów.
Jednym z najbardziej efektywnych sposobów zwiększenia wyników uczniów jest wprowadzanie do stałej praktyki szkolnej strategii wspierających rozumienie czytanego tekstu (por. ekspertyza Education Endowment Foundation ZOBACZ).
Uczestnicy projektu spotykają się raz w miesiącu w formie hybrydowej (co drugi miesiąc zdalnie, co drugi – na żywo). Tematem projektu w trwającej edycji jest planowanie pracy z lekturami z listy lektur obowiązkowych.
Spotkania mają charakter szkoleniowy, ale także będą okazją do wymiany doświadczeń. Między spotkaniami zaangażowani w projekt nauczyciele będą wprowadzać poznane elementy strategii do swojej pracy, a następnie wspólnie wypracowywać sposoby najbardziej efektywnego ich wykorzystania.
Dwukrotnie uczestnicy projektu spotkają się na warsztatach z ekspertką edukacyjną, dr Kate Montgomery z Columbia University w Nowym Jorku.
CZYTAJ TAKŻE