2 i 3 października 2025 r. odbyła się międzynarodowa konferencja I-TEACH 2025 – Innovative Approaches to Teacher Training and Professional Development, organizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki Ukrainy, Narodową Akademię Nauk Pedagogicznych Ukrainy, Uniwersytet im. W. N. Karazina w Charkowie oraz partnerów zagranicznych: University of Warwick, University of Helsinki i Szkołę Edukacji PAFW i UW. Wydarzenie odbyło się hybrydowo: w Kijowie oraz online.
Konferencja pokazała, że ukraińskie środowisko akademickie i nauczycielskie pozostaje pełne inicjatywy nawet w trudnych warunkach wojennych. Obrady w Kijowie połączone z transmisją online pozwoliły uczestnikom z różnych krajów wspólnie dyskutować o przyszłości edukacji i wyzwaniach, przed którymi stoją nauczyciele w niepewnych czasach.
W sesji plenarnej wybrzmiały kluczowe tematy: globalne trendy w pozyskiwaniu i wspieraniu nauczycieli przedstawił Andreas Schleicher (OECD), a Lilia Hrynevych (Uniwersytet im. W. N. Karazina) omówiła ramy rozwoju zawodowego pedagogów w kontekście ukraińskich reform edukacyjnych. Ogromne zainteresowanie wzbudziło wystąpienie prof. Larysy Łukianowej, która przybliżyła doświadczenia ukraińskich nauczycieli pracujących za granicą, m.in. w Polsce, pokazując, jak migracja staje się źródłem nowych umiejętności, wymiany doświadczeń i wartościowego wkładu w szkoły przyjmujące.
Szkoła Edukacji PAFW i UW, od lat wspierająca rozwój ukraińskich nauczycieli, była obecna zarówno w komitecie organizacyjnym, jak i w obradach konferencji. Przedstawicielki Szkoły wniosły istotny wkład w sekcję „Innovative Approaches to Teacher Training”, współmoderowaną przez prof. Natalię Morze (Uniwersytet im. W. N. Karazina) oraz dr Kingę Białek (Szkoła Edukacji PAFW i UW).
Polskie wystąpienia przyciągnęły uwagę uczestników i wniosły ważne wątki do międzynarodowej dyskusji:
prof. Jolanta Sujecka-Zając (Uniwersytet Warszawski) mówiła o kompetencjach dialogowych w kształceniu przyszłych nauczycieli, podkreślając, że prawdziwy dialog – wymiana myśli i refleksji – jest fundamentem rozwoju autonomii i krytycznego myślenia studentów.
dr Kinga Białek (Szkoła Edukacji PAFW i UW) pokazała, jak refleksyjna praktyka wzmacnia kompetencje nauczycieli i uczy elastyczności w obliczu zmieniających się wyzwań edukacyjnych.
Magdalena Swat-Pawlicka (Dyrektorka Programu Szkoły Edukacji PAFW i UW) zwróciła uwagę na potrzebę dialogu wokół rozwijania kompetencji czytelniczych w szkołach – podkreślając, że pełny rozwój uczniów możliwy jest tylko wtedy, gdy czytanie łączy się z wymianą myśli i refleksją.
Konferencja I-TEACH 2025 udowodniła, że międzynarodowa współpraca w edukacji nie jest luksusem, lecz koniecznością – zwłaszcza w trudnych czasach. Polskie wystąpienia wniosły przykłady innowacyjnej dydaktyki i wsparcia dla nauczycieli, a równocześnie pokazały ogromną determinację ukraińskich uczestników, którzy mimo wojny nie rezygnują z nauki, badań i budowania mostów między systemami edukacyjnymi różnych krajów.
POPULARNE ARTYKUŁY
KATEGORIE ARTYKUŁÓW


