Konferencja „BioSfera edukacji” to największe wydarzenie Szkoły Edukacji PAFW i UW realizowane specjalnie z myślą o nauczycielach i nauczycielkach przedmiotów przyrodniczych. W poprzedniej edycji wzięło udział prawie 100 osób z całej Polski. Naszym celem było stworzenie przestrzeni komunikacji nauczycieli i naukowców, wymiany wiedzy, perspektyw i warsztatu pracy. Ubiegłoroczna konferencja udowodniła, że ta misja zakończyła się sukcesem! Nie byłoby to możliwe, gdyby nie ogromne wsparcie ze strony Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego.
W tym roku podczas konferencji skupimy się m.in. na tak aktualnych zagadnieniach jak badania z wykorzystaniem systemu CRISPR, znaczenie odkryć biologii w medycynie, a także na ochronie mokradeł i przyrody miejskiej. Uczestnicy będą też mogli wziąć udział w zróżnicowanych warsztatach, począwszy od mikroskopowania, przez praktyczne pomysły na edukację terenową w mieście, aż po tak aktualne kwestie jak dociekanie naukowe i obalanie mitów. Zaplanowaliśmy także bazar pomysłów edukacyjnych dla biologów i przyrodników i przegląd inicjatyw popularyzujących naukę oraz ofert edukacyjnych zaprzyjaźnionych instytucji. Wykłady wstępne będą dostępne online za pośrednictwem naszego profilu na Facebooku oraz na Youtube. Pełen program dostępny jest TUTAJ.
Konferencja BioSfera Edukacji 2025 odbędzie się w sobotę, 22 listopada 2025 w godz. 9:30 – 18:00 na Wydziale Biologii UW (ul. Miecznikowa 1, 02-096 Warszawa). Wydarzenie jest skierowane do nauczycielek i nauczycieli biologii ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a także edukatorów i studentów zainteresowanych dydaktyką. Zapisy na wydarzenie odbywają się przez nas sklep pod linkiem dostępnym TUTAJ. Koszt udziału w wydarzeniu wynosi 90 zł.
Zapisy na zajęcia w sesjach warsztatowych będą się odbywały podczas rejestracji. O uczestnictwie decydować będzie kolejność zgłoszeń.
9:00 – Rejestracja
9:30 – Otwarcie konferencji
prof. dr hab. Jolanta Sujecka-Zając, Szkoła Edukacji PAFW i UW
dr Takao Ishikawa, Wydział Biologii UW
10:00 – Jak manipulować losem komórek macierzystych – od pluripotencji do regeneracji
prof. dr hab. Maria Anna Ciemerych-Litwinienko, Zakład Cytologii WBUW
10:40 – Jak organizmy modelowe pomagają zrozumieć rzadkie choroby genetyczne?
dr Olga Gewartowska, Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie
11:20 – Przerwa kawowa – HOL
11:40 – Dlaczego czasem warto wdepnąć w bagno? O mokradłach i ich znaczeniu dla każdego z nas
dr Łukasz Kozub, Zakład Ekologii i Ochrony Środowiska WBUW, Centrum Ochrony Mokradeł
12:20 – Nie tylko gołąb i wróbel, czyli o ptakach w mieście
Bartosz Smyk, Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków
13:00–14:00 – Przerwa obiadowa
Bazar pomysłów dydaktycznych
14:00–15:30 – Sesja warsztatowa A
Czym jest myślenie systemowe i jak je wykorzystać w nauczaniu?
dr hab. Monika Mętrak
Dlaczego warto badać przyrodę miast i jak to robić?
Ignacy Stadnicki
Zobaczyć to, czego nie widać – mikroskopia świetlna w praktyce
dr Michał Bykowski
Metoda projektu w duchu Montessori i neurodydaktyki – alternatywne podejście do przedmiotów przyrodniczych
Alicja Wydra
Czy tabletka może nas uzdrowić? Krytyczne spojrzenie na codzienne medykamenty
dr Agnieszka Suszczyńska
15:30–15:50 – Przerwa kawowa między warsztatami
15:50–17:20 – Sesja warsztatowa B
Mikrosiedliska a wielkie relacje – gra w IMPULSY. PRZYRODA
Magda Krzosek, dr Igor Siedlecki
Zielnik – sztuka dla nauki
dr Maja Graniszewska
Mój przyjaciel binokular
Jan Goldstein
Lekcja doświadczalna: fotosynteza. Jak dociekanie naukowe pomaga zrozumieć procesy
Joanna Lilpop
Zobaczyć to, czego nie widać – mikroskopia świetlna w praktyce (powtórka)
dr Michał Bykowski
17:20–18:00 – Sesja podsumowująca – wymiana dobrych praktyk
POPULARNE ARTYKUŁY