Naszych gości przywitali dyrektorka Szkoły Edukacji prof. Jolanta Sujecka-Zający i dziekan ds. studenckich Wydziały Biologii UW, dr Takao Ishikawa. Podkreślił on, że nauczyciele i naukowcy „grają do jednej bramki”: to właśnie nauczyciele przygotowują świadomych i mądrych przyszłych studentów. Z uznaniem mówił o o tym, jak cieszy go wybór młodych ludzi, którzy świadomie podejmują trudny i odpowiedzialny zawód nauczyciela.
Prof. Jolanta Sujecka-Zając zwróciła uwagę, że konferencja otwiera cykl wydarzeń celebrujących 10-lecie Szkoły Edukacji. Odwołując się do wyników badania TALIS, przypomniała o wysokiej satysfakcji zawodowej nauczycieli oraz misyjności pracy opartej na radości i relacjach. Życzyła, by spotkanie wzmocniło kondycję psychiczną i fizyczną uczestników oraz dało im wyraźne poczucie wspólnoty: w tej pracy nie są sami.
Konferencja „BioSfera edukacji” to największe wydarzenie Szkoły Edukacji PAFW i UW realizowane specjalnie z myślą o nauczycielach i nauczycielkach przedmiotów przyrodniczych. W poprzedniej edycji wzięło udział prawie 100 osób z całej Polski. Naszym celem było stworzenie przestrzeni komunikacji nauczycieli i naukowców, wymiany wiedzy, perspektyw i warsztatu pracy. Tegoroczna konferencja udowodniła, że ta misja zakończyła się sukcesem! Nie byłoby to możliwe, gdyby nie ogromne wsparcie ze strony Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego.
W tym roku podczas konferencji skupiliśmy się m.in. na tak aktualnych zagadnieniach jak badania z wykorzystaniem systemu CRISPR, znaczenie odkryć biologii w medycynie, a także na ochronie mokradeł i przyrody miejskiej. Uczestnicy mogli wziąć udział w zróżnicowanych warsztatach, począwszy od mikroskopowania, przez praktyczne pomysły na edukację terenową w mieście, aż po tak aktualne kwestie jak dociekanie naukowe i obalanie mitów. Odbył się także bazar pomysłów edukacyjnych dla biologów i przyrodników i przegląd inicjatyw popularyzujących naukę oraz ofert edukacyjnych zaprzyjaźnionych instytucji.
9:00 – Rejestracja
9:30 – Otwarcie konferencji
prof. dr hab. Jolanta Sujecka-Zając, Szkoła Edukacji PAFW i UW
dr Takao Ishikawa, Wydział Biologii UW
10:00 – Jak manipulować losem komórek macierzystych – od pluripotencji do regeneracji
prof. dr hab. Maria Anna Ciemerych-Litwinienko, Zakład Cytologii WBUW
10:40 – Jak organizmy modelowe pomagają zrozumieć rzadkie choroby genetyczne?
dr Olga Gewartowska, Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie
11:20 – Przerwa kawowa – HOL
11:40 – Dlaczego czasem warto wdepnąć w bagno? O mokradłach i ich znaczeniu dla każdego z nas
dr Łukasz Kozub, Zakład Ekologii i Ochrony Środowiska WBUW, Centrum Ochrony Mokradeł
12:20 – Nie tylko gołąb i wróbel, czyli o ptakach w mieście
Bartosz Smyk, Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków
13:00–14:00 – Przerwa obiadowa
Bazar pomysłów dydaktycznych
14:00–15:30 – Sesja warsztatowa A
Czym jest myślenie systemowe i jak je wykorzystać w nauczaniu?
dr hab. Monika Mętrak
Dlaczego warto badać przyrodę miast i jak to robić?
Ignacy Stadnicki
Zobaczyć to, czego nie widać – mikroskopia świetlna w praktyce
dr Michał Bykowski
Metoda projektu w duchu Montessori i neurodydaktyki – alternatywne podejście do przedmiotów przyrodniczych
Alicja Wydra
Czy tabletka może nas uzdrowić? Krytyczne spojrzenie na codzienne medykamenty
dr Agnieszka Suszczyńska
15:30–15:50 – Przerwa kawowa między warsztatami
15:50–17:20 – Sesja warsztatowa B
Mikrosiedliska a wielkie relacje – gra w IMPULSY. PRZYRODA
Magda Krzosek, dr Igor Siedlecki
Zielnik – sztuka dla nauki
dr Maja Graniszewska
Mój przyjaciel binokular
Jan Goldstein
Lekcja doświadczalna: fotosynteza. Jak dociekanie naukowe pomaga zrozumieć procesy
Joanna Lilpop
Zobaczyć to, czego nie widać – mikroskopia świetlna w praktyce (powtórka)
dr Michał Bykowski
17:20–18:00 – Sesja podsumowująca – wymiana dobrych praktyk
POPULARNE ARTYKUŁY