Andrew Nagorski w Szkole Edukacji

Andrew Nagorski w Szkole Edukacji

W jaki sposób doświadczenia zebrane w Szkole Edukacji przydają się w pierwszych latach nauczycielskiej pracy? Między innymi o tym rozmawiał z absolwentami znany amerykański dziennikarz i pisarz Andrew Nagorski.

Nasz gość specjalny, przewodniczący Rady Dyrektorów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, dopytywał o realia panujące w polskich szkołach i o to, jak odnajdują się w nich nauczyciele z dyplomem Szkoły Edukacji. Absolwenci podkreślali, że dzięki studiom i wielu godzinom praktyk w szkołach zbudowali w sobie elastyczność oraz refleksyjność. Od początku byli też nastawieni na podmiotowość uczniów.

BŁĘDY SĄ DLA LUDZI

Młodzi dydaktycy wskazywali, że kompletnie zmienili swoje podejście do kwestii błędów. „Niedawno zaliczyłam niezbyt udaną lekcję. Kiedyś bardzo bym to przeżywała. Teraz wiem, że mam prawo do słabszych momentów, a co najważniejsze – wiem, co poszło nie tak i jak to naprawić” – opowiadała biolożka Zofia Magier.

SKĄD TEN POMYSŁ?

Noc Biologów narodziła się na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pierwsza edycja imprezy odbyła się w styczniu 2012 r. Tegoroczna odbędzie się w 35 ośrodkach naukowych na terenie całego kraju. Dziesiątki naukowców zafascynowanych fenomenem życia wyjdzie z ukrycia, by w jasny sposób opowiedzieć, na czym polega ich praca i jak niezwykłe zjawiska można obserwować dzięki wykorzystaniu prostych metod.

Matematyk Konstanty Kostrzewski zwrócił uwagę, że czasem niepowodzenia wynikają z tego, iż dzieci nie są gotowe na daną metodę. „Na praktykach w Szkole Edukacji mieliśmy kontrolowane warunki i wsparcie społeczności nauczycielskiej. Ale teraz czasem musimy najpierw przygotować uczniów, rodziców i innych pedagogów do tej współpracy, pracować u podstaw, zanim sięgniemy po różne metody dydaktyczne” – mówił absolwent ścieżki matematycznej. Podobne doświadczenia miał historyk Bartosz Musiał, który pracę w szkole rozpoczął we wrześniu 2021 roku.

Zdaniem polonistki Marleny Bartczak ten początkowy opór często wynika z faktu, że uczniowie nie byli dotąd traktowani podmiotowo. „Dlatego tak ważne jest tłumaczenie, dlaczego robię daną rzecz w taki a nie inny sposób. Młodzież nabiera odwagi, zaczyna myśleć o procesie uczenia i o strategiach edukacyjnych. To fantastyczne podejście wyniosłam ze Szkoły Edukacji” – podkreśla nauczycielka.

RELACJE I OTWARTOŚĆ NA OBSERWACJE

Uczestnicy spotkania zwracali uwagę, że studia pozwoliły im zbudować silną nauczycielską wspólnotę, do której zawsze mogą się zwrócić o wsparcie. Polonistka Marta Łącka mówiła, jak ważny w okresie pandemii był dla niej kontakt z innymi osobami wywodzącymi się ze Szkoły Edukacji. „Teraz mam poczucie, że powrót do klas przyniósł nam pewnego rodzaju renesans myślenia o relacjach i o tym, jak ważny jest drugi człowiek” – podkreślała Marta.

Takie doświadczenia dają odwagę także w relacjach z innymi pedagogami.  „Zawsze prowadzę lekcje przy otwartych drzwiach. I nauczyciele, i rodzice mogą przyjść w każdym momencie. Z tym podejściem oswoiły mnie studia w Szkole Edukacji” – zaznaczyła matematyczka Mirosława Puczko.

KIM JEST ANDREW NAGORSKI?

Andrew Nagorski od lat jest zaangażowany w działalność Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, w której pełni obecnie funkcję przewodniczącego Rady Dyrektorów. Choć ma polskie korzenie, urodził się w Szkocji, a kilka lat później wraz z rodziną przeniósł się do Stanów Zjednoczonych. Studiował historię w Amherst College, pod koniec lat 60. był także studentem Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracował między innymi jako korespondent zagraniczny i szef redakcji Newsweek International. W swoich książkach porusza przede wszystkim zagadnienia związane z II wojną światową.

POPULARNE ARTYKUŁY

KATEGORIE ARTYKUŁÓW

PARTNERZY

11Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
11Uniwersytet Warszawski
11Fundacja Dobrej Edukacji