Jak przygotować się do przyjęcia ukraińskich dzieci w klasie?

Jak przygotować się do przyjęcia ukraińskich dzieci w klasie?

Wojna w Ukrainie stawia nas przed wieloma wyzwaniami. Jednym z nich jest jak najlepiej przygotować się do przyjęcia ukraińskich dzieci w polskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
 
W Szkole Edukacji aktywnie włączyliśmy się w działania pomocowe. Skupiliśmy się na wspieraniu w tej dramatycznej sytuacji nauczycieli i nauczycielek, a także uczniów i uczennic – zarówno z Ukrainy, jak i z Polski. Zorganizowaliśmy między innymi bezpłatne webinarium “Jak przygotować się do przyjęcia ukraińskich dzieci w klasie?”. Było ono skierowane do nauczycieli, dyrektorów, wolontariuszy i rodziców. Zaproszeni przez nas eksperci – nauczyciele i asystenci międzykulturowi z Domu Ukraińskiego w Warszawie – opowiedzieli o najważniejszych kwestiach związanych z integracją młodzieży: zarówno od strony psychologicznej i kulturowej, jak i dydaktycznej. Porozmawiamy o sytuacji na poziomie nauczania początkowego, jak i klas 4-8 i szkół ponadpodstawowych.

Jak przygotować się do przyjęcia ukraińskich dzieci w klasie?

Webinarium poprowadziła Grażyna Sekulska-Gładysz, wykładowczyni przedmiotów komunikacyjnych w Szkole Edukacji. Naszymi gośćmi byli doświadczeni pedagodzy pochodzący z Ukrainy:
  • Ołeksandr Pustovyi – nauczyciel historii w jednym z warszawskich liceów i asystent międzykulturowy
  • Larysa Vychivska – asystentka międzykulturowa pracująca w warszawskich szkołach podstawowych
Zapis webinarium dostępny jest tutaj:
 
 

 
W sytuacji, gdy za naszą wschodnią granicą Rosja napadła na Ukrainę, kwestia relacji polsko-ukraińskich jest szczególnie ważna. Jak mówić o nich na lekcjach historii i WOS? Jakie fałsze ich dotyczące mogą pojawić się w dużym nasileniu w sieci i jak na nie uczulać naszych uczniów?

Jak uczyć o polsko-ukraińskiej historii i nie dać się podzielić?

W sytuacji, gdy za naszą wschodnią granicą Rosja napadła na Ukrainę, bardzo ważną i delikatną kwestią stało się to, w jaki sposób mówić o polsko-ukraińskich relacjach na lekcjach historii i WOS.  W webinarium poprowadzonym przez wykładowcę dydaktyki historii w Szkole Edukacji Aleksandra Pawlickiego, mówili o tym zaproszeni przez nas badacze z Polskiej Akademii Nauk:
  • prof. Tomasz Stryjek z Instytutu Studiów Politycznych PAN
  • dr Tomasz Hen-Konarski z Instytutu Historii PAN.
Zapis wydarzenia jest dostępny na naszym profilu na Facebooku i tutaj:
 

 

Czy i jak w domu rozmawiać z dzieckiem o wojnie w Ukrainie

To pytanie zadaje sobie teraz wielu rodziców. Wykładowczyni przedmiotów psychologicznych w Szkole Edukacji przygotowała dla Centrum Edukacji Obywatelskiej poradnik, w którym w przystępny sposób wyjaśnia najważniejsze kwestie. O tym, jak poruszać trudne tematy, by pomagać, a nie szkodzić, jak zachęcać do rozmowy i jak angażować najmłodszych w działania pomocowe można przeczytać TUTAJ

Programy PAFW dla Ukrainy

Na dramatyczną eskalację wojny w Ukrainie reagują także inne programy działające pod opieką Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. PAFW na bieżąco monitoruje rozwój wydarzeń i podejmuje niezbędne kroki tam, gdzie to możliwe, w celu udzielenia maksymalnej pomocy uczestnikom programów Fundacji w samej Ukrainie, a także uchodźcom w Polsce. O programach stypendialnych i grantowych, działaniach informacyjnych i pomocowych przeczytać można TUTAJ

POPULARNE ARTYKUŁY

KATEGORIE ARTYKUŁÓW

PARTNERZY

11Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
11Uniwersytet Warszawski
11Fundacja Dobrej Edukacji