Jak rozmawiać z uczniami o kryzysie na granicy

 

Kryzys uchodźczy na granicy polsko-białoruskiej to od kilku tygodni jeden z najbardziej palących tematów społeczno-politycznych. Czy podejmować go w szkolnej klasie? A jeśli tak, to w jaki sposób nauczyciel może rozmawiać o tym z dziećmi i młodzieżą?

Zdaniem Agaty Patalas, wykładowczyni dydaktyki języka polskiego w Szkole Edukacji, sytuacja na granicy wywołuje u uczniów wiele pytań, wątpliwości i lęków. Dlatego należy o niej rozmawiać, a przy okazji głośno nazywać i dekonstruować szkodliwe stereotypy.

Czy i jak rozmawiać z uczniami o kryzysie uchodźczym? Zobacz wypowiedź Agaty Patalas

„Mnie bliskie są lekcje literatury, więc mówiliśmy o uchodźcach przy okazji lekcji o Biblii. Co wynika z pierwszej strony Księgi Rodzaju. O o ważeniu ludzkiego życia, o tym, czy niektórzy ludzie i ich losy są ważniejsi od innych.” – podkreśla polonistka.

Jak rozmawiać z uczniami o kryzysie na granicy – materiały od SOS dla Edukacji

Wartościowe materiały dla nauczycieli poświęcone tej tematyce zebrała także Sieć Organizacji Społecznych dla Edukacji. „Szkoła to dobre miejsce do rozmowy o ludziach, szukających bezpieczeństwa, lepszego życia oraz naszych reakcjach na to, co ich spotyka. O prawie, które obecnie reguluje ich status oraz działania polskich służb. Czy ochrona granic musi oznaczać nieludzkie traktowanie uchodźców i migrantów i czy budowa muru na granicy to dobre rozwiązanie. Ze starszymi uczniami warto rozmawiać także o tym, co dzieje się na Białorusi i jak to się wiąże z problemem na granicy, o decyzjach polskiego rządu i działaniach służby granicznej, a także o strategiach Unii Europejskiej wobec migrantów.” – podkreślają eksperci SOS dla Edukacji.

Różnorodne materiały, w tym webinaria, wywiady i opracowania można znaleźć TUTAJ.

Śledź nas na Facebooku