Konferencja “Koła Edukacji”

Konferencja “Koła Edukacji”

Kilkudziesięciu nauczycieli i studentów z całej Polski wzięło udział w konferencji "Koła Edukacji 2022".  Dzięki praktycznym warsztatom mogli dowiedzieć się, jak świadomie i holistycznie podchodzić do dydaktycznych wyzwań.

W konferencji “Koła Edukacji” wzięli udział uczestnicy z całej Polski, nawet z tak odległych miast jak Gdańsk, Lublin, Biała Podlaska, Ruda Śląska, Białystok czy Częstochowa. Byli wśród nich zarówno czynni nauczyciele, jak i studenci specjalności dydaktycznych. Nie zabrakło przedstawicieli uczelnianych kół naukowych, którzy mogli skorzystać z dofinansowania kosztów podróży do Warszawy. 

Zanim nasi goście wzięli udział w warsztatach, przywitała ich dyrektor Szkoły Edukacji PAFW i UW, prof. Jolanta Sujecka-Zając.  Uczestnicy wysłuchali też wykładu nauczyciela i popularyzatora nauki Piotra Stanisławskiego, współzałożyciela popularnego kanału Crazy nauka. Opowiedział o tym, jak w szkole rozbrajać dezinformację i fake newsy. Sięgnął on po wiele aktualnych przykładów związanych z rosyjską agresją w Ukrainie. 

Koła Edukacji – praktyczne warsztaty (między)przedmiotowe

W pierwszej sesji warsztatowej nauczyciele i studenci podzielili się na cztery grupy i pracowali w ramach swoich specjalizacji: biologii z przyrodą, historii i WOS, języka polskiego oraz matematyki. W sesji popołudniowej spotkali się w grupach interdyscyplinarnych. Wykładowcy Szkoły Edukacji mogli nie tylko zaprezentować nowe metody i narzędzia dydaktyczne, ale też pokazać, jak pracujemy w Szkole Edukacji na przedmiotach takich jak klimat uczenia się, seminarium integrujące i przedmioty psychologiczne.

Podczas konferencji „Koła Edukacji” opowiedzieliśmy o tym, jak świadomie i holistycznie podchodzić do dydaktycznych wyzwań. Pokazaliśmy, jak płynnie wejść w zawód nauczyciela i zaprezentowaliśmy skuteczne metody pracy z uczniami, praktyczne narzędzia dydaktyczne, a także sposoby na budowanie współpracy z innymi nauczycielami i rodzicami. Wszystko w to w oparciu o badania naukowe z najlepszych ośrodków edukacyjnych na świecie.

Program konferencji „Koła Edukacji” – 25 marca 2022

10:15-11:00 – Rejestracja

11:00-11:45 – Wykład inauguracyjny: Piotr Stanisławski, nauczyciel, dziennikarz, współtwórca kanału Crazy Nauka

11:45-12:00 – Przerwa kawowa

12:00-14:00 – 1. Sesja warsztatowa: warsztaty przedmiotow

  • Język polski – Ważyć argumenty? Tylko w ważnej sprawie!
  • Matematyka – Jak efekt(y/o)wnie budować myślącą klasę na matematyce?
  • Historia i WOS – Prawdziwa wiedza, czyli jak dobrze uczyć myślenia przyczynowo-skutkowego?
  • Biologia z przyrodą – 3 w 1, czyli o trzech kręgach wtajemniczenia przyrodniczego

14:00-14:45 – Przerwa obiadowa

14:45-16:15 – 2. Sesja warsztatowa: warsztaty międzyprzedmiotowe

  • Strach się bać – czyli o emocjach w szkole
  • KLUCZ: Nie taki uczeń straszny, jak go malują
  •  Seminarium integrujące, czyli jak się uczyć z własnych doświadczeń

16:30 – ZAKOŃCZENIE

Wykład inauguracyjny: Piotr Stanisławski – dziennikarz, nauczyciel, twórca kanału Crazy Nauka

Wszyscy uważamy się za ludzi rozsądnych, kierujących się w kluczowych sprawach rozumem i wiedzą. Jednocześnie wszyscy jesteśmy podatni na te same błędy poznawcze i wszyscy, bez wyjątku, im ulegamy. Teraz możemy przekonać się o tym ze szczególną siłą, bo z jednej strony jesteśmy intensywnie atakowani przez rosyjskie służby dezinformacyjne, a z drugiej – często w dobrej wierze – sami udostępniamy fałszywe informacje dotyczące wojny w Ukrainie. Jak działa dobrze przygotowana dezinformacja, jak ją rozpoznawać, jak się bronić. I jak o tym wszystkim mówić w szkole tak, by pomóc, a nie zaszkodzić.

SESJA 1:  WARSZTATY PRZEDMIOTOWE

Biologia: 3 w 1, czyli o trzech kręgach wtajemniczenia przyrodniczego (prowadzący: Joanna Lilpop, Jan Goldstein)

Warsztaty dotyczyć będą łączenia trzech najważniejszych idei edukacji przyrodniczej: ekologii, ewolucji i metody naukowej. Wspólnie zaprojektujemy doświadczenie, zanurzymy ręce w ciasto, przyjrzymy się danym, poszukamy informacji w źródłach, połączymy wiedzę z różnych dziedzin biologii, tworząc sieć powiązań i zależności. Będziemy poszukiwać holistycznego ujęcia klasycznych, często nudnych, tematów z podstawy programowej. Wszystko to będzie pretekstem do poznania metod pracy i wizji edukacji przyrodniczej, jaką tworzymy w Szkole Edukacji. Zabierzemy Państwa w podróż po trzech przedmiotach Szkoły Edukacji, w których uczestniczą studenci ścieżki biologicznej: „biologia i przyroda szkolna”, „przedmiotowa sztuka nauczania” oraz „dydaktyka biologii i przyrody”.

Matematyka: Jak efekt(y/o)wnie budować myślącą klasę na matematyce? (prowadzące: Magdalena Jurewicz, Beata Ordakowska-Szumska)

Nie chcesz, aby w szkole wiało nudą? Chcesz, aby uczniowie byli zaangażowani w rozwiązywanie zadań, a przede wszystkim zaczęli myśleć? Wstań, odsuń ławki na bok, podziel swoich uczniów losowo na trzyosobowe grupy i pozwól im pracować w pionie, powieś na każdej ścianie w klasie zmywalne tablice… Co jeszcze? Zapraszamy na warsztaty, na których poznasz system pracy metodą myślącej klasy stworzony przez prof. Petera Liljedahla z Uniwersytetu w Vancouver. 

Język polski: Ważyć argumenty? Tylko w ważnej sprawie! (prowadząca: Magdalena Swat-Pawlicka)

Prawdziwie angażujące debaty dotyczą nas samych i spraw dla nas ważnych. Jakie tematy warto zaproponować naszym debatującym  uczniom? Jak zaprosić ich do samodzielnego wyłaniania problemów i tez debat? Na warsztatach poznamy metody i techniki, które sprzyjają debacie zaangażowanej.

Historia: Prawdziwa wiedza, czyli jak dobrze uczyć myślenia przyczynowo-skutkowego? (prowadzący: Jakub Lorenc, Aleksander Pawlicki)

Ludzie zazwyczaj wiedzą, że rzeczy mają przyczyny. Gorzej, że zwykle nie wiedzą jakie. Zaskakująca popularność obiegowego głupstwa – „jeśli nie wiadomo, o co chodzi, chodzi o pieniądze” – daje do myślenia. A zatem – rzeczy mają przyczyny, ludzie mają motywacje, a historia ma nas uczyć, jak badać i opisywać jedne i drugie. To nam się przecież obiecuje, kiedy w nieskończoność powtarza się, że na lekcjach historii uczymy się myślenia przyczynowo-skutkowego! Nadzieje są wielkie, ale tym większy zawód, skoro cała ta nauka sprowadza się do spinania każdej opowieści nudziarskim łańcuchem: geneza – przebieg – skutki. Ta trójka nie wygląda jak misterny kluczyk do tajemnic przeszłości, raczej jak prymitywny łom do zaliczania epok. Szczęśliwie można inaczej. Jak dobrze uczyć myślenia przyczynowo-skutkowego, żeby dotrzeć do źródeł wydarzeń, niczego nie uronić, niczego nie uprościć, niczego nie umniejszyć? „Prawdziwa wiedza jest znajomością przyczyn” – powiada Bacon. Gra warta świeczki, nieprawdaż?

SESJA 2: WARSZTATY MIĘDZYPRZEDMIOTOWE

Strach się bać – czyli o emocjach w szkole (prowadzący: dr Magdalena Śniegulska, Tomasz Kuźmicz)

Jak pisał James Frey „Nie ma nic bardziej ludzkiego niż emocje”. Co jednak, gdy emocji jest wiele, gdy są „trudne”, gdy stanowią wyzwanie dla naszych uczniów, dla nas samych? Czy emocje wystarczy przeżywać? I po co nam emocje w szkole? W trakcie naszego spotkania przyjrzymy się tym pytaniom, wspólnie sformułujemy odpowiedzi w oparciu o wiedzę psychologiczną, zmierzymy się z pomysłami jak radzić sobie z emocjami uczniów i nas samych. 

Seminarium integrujące, czyli jak się uczyć z własnych doświadczeń (prowadząca: dr Kinga Białek, Grażyna Sekulska)

Każdy dzień spędzony w szkole dostarcza wielu przeżyć. Jak nie zgubić się w gąszczu wrażeń i zbudować dzięki nim warsztat refleksyjnego nauczyciela / refleksyjnej nauczycielki? O tym wszystkim porozmawiamy podczas warsztatów rozwojowych z osobami prowadzącymi seminarium integrujące w Szkole Edukacji. 

KLUCZ: Nie taki uczeń straszny, jak go malują (prowadzące: Aurelia Cyboroń, dr Iwona Kołodziejek)

Podczas zajęć spojrzymy w oczy nauczycielskim lękom. Zastanowimy się, czy można się nie bać trudnych zachowań uczniów i zacząć je postrzegać jako szansę do uczenia się i rozwoju. Pokażemy, według jakiego KLUCZa działać, żeby stworzyć w klasie dobry klimat. 

POPULARNE ARTYKUŁY

11Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
11Uniwersytet Warszawski
11Fundacja Dobrej Edukacji

Program studiów został przygotowany we współpracy z Teachers College, Columbia University

11Teachers College Columbia University