Grudzień to okres, w którym wielu nauczycieli i nauczycielek języka polskiego sięga ze swoimi uczniami po „Opowieść Wigilijną”. Klasyczne opowiadanie Charlesa Dickensa zostało wydane niemal 180 lat temu, mogłoby się więc wydawać, że nic nowego raczej nie da się już w nim znaleźć. Wykładowczynie dydaktyki języka polskiego Kinga Białek i Grażyna Sekulska-Gładysz udowadniają jednak, że historia Scrooge’a to idealny materiał do pogłębionej refleksji nad tekstem. Wskazówki do pracy metodą Krytycznego czytania znajdziecie w naszym najnowszym poradniku.
Autorki pokazują, jak wprowadzać lekturę na lekcjach języka polskiego w klasach 7-8, jak utrwalać jej treść, a także w jaki sposób analizować warstwy symboliczne tekstu. Z publikacji nauczyciele dowiedzą się także, jak zwracać uwagę uczniów i uczennic na paradoks dotyczący czasu akcji. Staje się to punktem wyjścia do rozważań o świecie przedstawionym i funkcjach jego elementów. Nasze ekspertki pomagają też wprowadzać temat syntezy i formułowana przesłania płynącego z książki.
„Opowieść wigilijna” to utwór, który stwarza możliwość pracy nad rozwijaniem różnych strategii czytelniczych. Jest także idealnym materiałem do pracy z pytaniami krytycznymi, o których więcej przeczytasz TUTAJ.
Jeśli więc w grudniu planujesz sięgnąć z uczniami po „Opowieść wigilijną”, nasz poradnik pozwoli Ci przeprowadzić klasę przez lekturę krytycznie, spokojnie i refleksyjnie – tak, by świąteczna historia stała się okazją do myślenia, a nie tylko szkolną tradycją.
Projekt “Krytyczne czytanie ze Szkołą Edukacji” rozpoczął się w 2021 roku. W dużej mierze opiera się on na międzynarodowych badaniach, a te są jednoznaczne – umiejętność krytycznego czytania jest jednym z kluczowych czynników, który wpływa na losy uczniów. W Szkole Edukacji regularnie tworzymy poradniki, projekty lekcji i tutoriale, które wspierają uczniów w głębokiej lekturze zarówno krótkich tekstów kultury, jak i obszerniejszych materiałów.
POPULARNE ARTYKUŁY