Pandemia pokazała, że nauczyciele zasługują na poklepanie po plecach – z szacunkiem i uznaniem. Kiedy wrócą do bardziej regularnego programu nauczania i praca znów przejmie nad nimi kontrolę, wspomnienia stresu z ostatnich kilku miesięcy mogą szybko zniknąć.
Zanim pochłonie ich morze papierów, dokumentów, prac uczniowskich, które wymagać będą uwagi, warto poświęć chwilę, aby celebrować sukces. I przygotować się do powrotu. Jak to zrobić? Oto kilka sugestii.
Świętuj to, co Ty i Twoi koledzy osiągnęliście w bezprecedensowej sytuacji. Jeśli rodzice czy Twoi uczniowie wyrażą Ci wdzięczność, przyjmij ją i przypomnij sobie (i swoim współpracownikom) o wysiłku, który wszyscy włożyli, by poradzić sobie z zaistniałą sytuacją. To było coś niezwykłego!
Jeśli wirus czegoś nas nauczył, to właśnie dbania o siebie, tego jak ważne jest bycie na siebie uważnym, zanim przystąpi się do pomagania innym. Może warto wprowadzić zwyczaj poświęcania pięć minut na początku każdego dnia pracy, aby łagodnie wprowadzić się w rytm, niezależnie od tego, czy jest to relaks przy kawie przed lekcją, czy też kilka głębokich oddechów, zanim zadzwoni dzwonek.
Rutyny zwiększają poczucie bezpieczeństwa i ochrony, czego wszyscy pragniemy po tak dużej destabilizacji. Utrzymanie rutyny – czy to codziennych ćwiczeń, czy słuchania podcastu przed pracą – pomoże Ci odzyskać poczucie kontroli.
Wiele elementów doświadczenia szkolnego będzie wyglądać inaczej dla powracających uczniów. Klasy z dystansem społecznym, zmiany zasad na placach zabaw, zwiększony nacisk na higienę i zróżnicowane czasy przerw, na pewno nie pozostaną bez wpływu na ich zachowanie i proces uczenia.
Pomóż uczniom zaakceptować te zmiany, omawiając, czego się spodziewać, zamiast po prostu mówić im, jak to się zmieni. Otwarte i szczere rozmowy z uczniami zapewnią pewien stopień przewidywalności i przejrzystości.
Planujcie aktywności z tygodniowym wyprzedzeniem, ale nie dalej. Co będzie, pokaże czas.
Chociaż ograniczenia w podróżowaniu mogą nadal oznaczać, że słoneczna podróż za granicę się jeszcze nie uda, spakuj samochód lub rower na wycieczkę z przyjaciółmi czy z rodziną. Nawet jeśli to tylko weekendowy wyjazd, zmiana otoczenia sprawi, że poczujesz się naładowana/naładowany energią.
Nauczyciele mają tendencję do utrzymywania kontaktów towarzyskich
wśród kolegów z pracy – wielkie umysły myślą podobnie! – ale niech Twoim zadaniem będzie spotkanie ze znajomymi spoza szkolnego kręgu towarzyskiego. Skupiając się na ludziach i rozmowach niezwiązanych z Twoją aktywnością zawodową, naprawdę będziesz w stanie oderwać się od pracy i odpocząć. Poświęć czas na przyjemności: oddawanie się pasjom, przyjemnościom, zainteresowaniom i drobnym radościom podczas wakacji, to sprytny sposób na wyznaczenie granic ery COVID-19 i rozpoczęcie „nowego rozdania.” Spaceruj z psem, naucz się nowego języka lub spróbuj
czegoś po raz pierwszy!
Tekst powstał na podstawie materiału https://schools.au.reachout.com/
Wracając do szkoły, jako nauczyciele powinniśmy pamiętać nie tylko o swoim dobrostanie, ale też o samopoczuciu naszych uczniów. Oni także przez ostatni rok przeżyli wiele stresów i trudnych doświadczeń. Nasz wykładowca Aleksander Pawlicki w kilku filmach proponuje, jak zadbać o dzieci i młodzież.
Przede wszystkim planując powrót ze zdalnego nauczania do szkoły musimy pamiętać o tym, że nasi uczniowie są zespołem. Jak o ten zespół zadbać? Jak go wzmacniać i integrować? Warto praktykować uczniowskie kręgi. Posłuchajcie wskazówek Aleksandra Pawlickiego.
Jak uporządkować namysł nad całym procesem powrotu do szkoły? Jak się w nim nie zagubić i nie utknąć na najbliższej mieliźnie?
Magdalena Śniegulska – psycholog, psychoterapeuta, dydaktyk. Zajmuje się psychologią rozwojową dzieci i młodzieży, zaburzeniami zachowania i interwencją kryzysową. Naukowo interesuje się psychologią zdrowia oraz neuropsychologią. Wykładowczyni przedmiotów psychologicznych w Szkole Edukacji PAFW i UW
Aleksander Pawlicki – nauczyciel historii, wiedzy o społeczeństwie, filozofii i retoryki. Ukończył studia doktoranckie w Szkole Nauk Społecznych Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. Pomysłodawca i współorganizator Warszawskiego Konkursu Debat Oksfordzkich, laureat konkursu na najlepszego nauczyciela Warszawy. Wykładowca dydaktyki historii oraz przedmiotów komunikacyjnych w Szkole Edukacji PAFW i UW.
POPULARNE ARTYKUŁY