TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) to międzynarodowe badanie umiejętności uczniów. Pierwsza edycja odbyła się w 1995 r. Polska uczestniczy w tym badaniu od roku 2011 tylko w tej części, która dotyczy uczniów w czwartym roku nauki. Badaniem objęte są umiejętności matematyczne i przyrodnicze. Właśnie odbyła się światowa prezentacja wyników badania z 2019 roku.
W najnowszym opracowaniu polscy uczniowie w części matematycznej zajęli 26. miejsce wśród 58 krajów, a w przyrodniczej – 16. miejsce. Polscy uczniowie wypadli powyżej przeciętnego wyniku krajów uczestniczących w badaniu. Widać jednak gwałtowny spadek średnich wyników naszych 4-klasistów w porównaniu do badania z 2015 roku – podkreśla wykładowca dydaktyki matematyki. Obejrzyj całe webinarium z udziałem Marcina Karpińskiego i Magdaleny Radwan-Röhrenschef:
Zdaniem Marcina Karpińskiego na pogorszenie rezultatów wpływ mógł mieć przede wszystkim szkolny chaos związany z reformą edukacji. Ekspert uważa jednocześnie, że nieco niższy wiek badanych dzieci nie miał statystycznie istotnego wpływu na punktację. Łatwo to sprawdzić, porównując wyniki uczniów młodszych i starszych. Matematyk zwraca także uwagę, że w debacie publicznej na temat tegorocznego badania TIMSS już pojawiło się wiele przekłamań i niepotrzebnych prób manipulacji danymi.
Gwałtowny spadek wyników odnotowany na przestrzeni 4 lat każe nam pilnie zastanowić się, co można zrobić, aby ten niepokojący trend odwrócić. Ministerstwo Edukacji Narodowej, twórcy podstawy programowej, niezależni eksperci i nauczyciele powinni przeanalizować, jak należy realizować program. Na jakie kompetencje kłaść nacisk i jak pracować z uczniami. Zarówno tym najzdolniejszymi, jak i tymi borykającymi się z problemami w nauce.
W Szkole Edukacji wykładowcy wspólnie ze studentami analizują tego rodzaju badania na zajęciach. Dzięki temu przyszli nauczyciele języka polskiego, biologii, matematyki i historii mają szerokie spojrzenie na to, jak w ramach realizacji podstawy programowej kształtować kluczowe, praktyczne kompetencje, takie jak rozumienie i tworzenie algorytmów czy demaskowanie nieprawdziwych informacji.
POPULARNE ARTYKUŁY