W czasie edukacji on-line zapomnieliśmy o tych problemach, a nawet całkiem do nich tęsknimy… Może to dobry czas, żeby zmienić swoje myślenie o eksperymentach na lekcji i dobrze je zaplanować na przyszłość. Oto garść dobrych praktyk, które ułatwią życie nauczycielowi biologii.
– Planując lekcję określ cele lekcji: nie ograniczaj się do celu związanego z realizacją konkretnej treści (fotosynteza, fermentacja…), ale uwzględniaj stopniowo poszczególne elementy metody naukowej i rozumowania krytycznego, określ konkretne cele kształcenia (wymagania ogólne) z podstawy programowej.
– Przed lekcją samodzielnie przetestuj wybraną procedurę eksperymentu. Większość dostępnych scenariuszy i procedur ma najróżniejsze wady lub niedopowiedzenia.
– Po przetestowaniu, precyzyjnie zaplanuj organizację pracy na lekcji i zaplecze techniczne – jak zaaranżować przestrzeń sali, ile czego przygotować przed lekcją, jak podzielić doświadczenie na poszczególne grupy, ile samodzielności pozostawić uczniom i uczennicom.
S- Uwierz, że im częściej Ty i Twoi uczniowie i uczennice będziecie pracować praktycznymi metodami, tym sprawniej będą przebiegać takie lekcje. Sprawdź, że ci, którzy pierwszy raz dostają do ręki pipetkę zajmują się tylko nią – daj im na to czas. Gdy dostaną pipetkę kolejny raz – to zapytają: „no dobrze, ale co mamy teraz zrobić przy jej użyciu?”
– Podczas wszystkich lekcji przyzwyczajaj uczniów i uczennice do pracy w grupach, sprawnego podziału na grupy i samodzielności w pracy.
– Stwórz przyjazny regulamin pracy praktycznej – systematycznie wprowadzaj i wymagaj zasad BHP i zasad pracy doświadczalnej.
– Skorzystaj z pomocy kilku uczniów i uczennic w organizacji technicznej zajęć – nie musisz zawsze wszystkiego robić i przynosić sama/sam.
– Nie ukrywaj celu lekcji przed uczniami, pokaż że jest on ważny. Przedstaw cel językiem zrozumiałym i przystępnym dla odbiorców i odbiorczyń.
– Pamiętaj, że przedstawienie, omówienie i ewaluacja wyników pracy jest najważniejszym momentem edukacyjnym lekcji. Przeznacz na to czas. Jeśli go zabraknie – rozpocznij od tego następną lekcję.
– Dyskutuj z uczniami i uczennicami na temat wiarygodności i powtarzalności otrzymanych wyników doświadczenia oraz wniosków.
– Pamiętaj, że doświadczenie, które „nie wyjdzie” (czyli wyniki odbiegają od spodziewanych) jest również doskonałym momentem edukacyjnym. Kto wie, czy nie lepszym niż takie, które wyszło?
Autorka: Joanna Lilpop – absolwentka Wydziału Biologii UW na kierunku biotechnologia, od wielu lat zajmuje się popularyzacją nauki, szczególnie współczesnej biologii i biotechnologii. Wykładowczyni dydaktyki biologii w Szkole Edukacji PAFW i UW.
POPULARNE ARTYKUŁY
KATEGORIE ARTYKUŁÓW