Festiwal Dobrych Praktyk w Szkole Edukacji

Festiwale muzyczne, filmowe czy naukowe są wszystkim dobrze znane. Tymczasem w Szkole Edukacji zorganizowaliśmy Festiwal Dobrych Praktyk, podczas którego z grupą absolwencką celebrowaliśmy różnorodne lekcyjne sukcesy.

W sobotni poranek zebraliśmy się w siedzibie Szkoły Edukacji, aby promować skuteczne praktyki edukacyjne. Grupa nauczycieli i nauczycielek z siedmiu roczników absolwentów dzieliła się dobrymi doświadczeniami z zakresu:

  • rozpoczynania lekcji,
  • kierowania zachowaniem uczniów w trakcie lekcji,
  • współpracy z rodzicami,
  • budowania relacji rówieśniczych,
  • uwzględniania zróżnicowanych potrzeb uczniów,
  • zajęć przedmiotowych.

Wszystko odbywało się w formule Word Cafe, znanej również jako Kawiarenka Słów. Ta technika ułatwia kreatywne myślenie i generowanie nowych pomysłów. Pomaga przełamać monotonię, zachęca do otwartości, wzajemnego słuchania i wymiany myśli. Jest szczególnie skuteczna przy rozwiązywaniu problemów i współpracy w grupach.

„Błotniste punkty”

Uczestniczki i uczestnicy przedstawiali wypróbowane pomysły na praktyki edukacyjne. Na początku roku szkolnego polonistka Edyta Mazurek przedstawia rodzicom metody, które zamierza stosować na swoich lekcjach. Dzięki temu zyskuje zaufanie i chęć współpracy ze strony opiekunów.

Nauczycielka języka polskiego Marlena Bartczak opowiedziała o błotnistych punktach”. W specjalnie wyznaczonym do tego miejscu na tablicy dzieci mogą anonimowo zapisywać to, co było dla nich trudne na lekcji i jaki materiał muszą powtórzyć. ”Błotniste punkty” dają sygnał nauczycielowi, na co zwrócić uwagę i któremu zagadnieniu poświęcić więcej czasu.

Biolożka Anna Strojnowska zaczyna swoje lekcje od intrygującego zdjęcia, które może być wprowadzeniem do tematu lub być ciekawostką przyrodniczą. Stosowanie tej techniki przynosi większe zainteresowanie i skupienie uczniów i uczennic.

Matematyczki Katarzyna Andrejczuk i Agnieszka Tekień mają wspólny sposób na ocenianie prac klasowych. Nie sprawdzają od razu całej klasówki jednego ucznia, ale weryfikują zadania po kolei u wszystkich podopiecznych. Gwarantuje to większy obiektywizm oraz pokazuje, co sprawia kłopot w danym zagadnieniu. Jest to szczególnie pomocne przy omawianiu sprawdzianu.

Przenośna taśma chronologiczna to pomysł wypracowany przez grupę historyczną. Posiadanie papierowej rolki, którą można ze sobą zabrać, ułatwia utrzymanie ciągłości zajęć i pozwala na kontynuację pracy uczniów, nawet w momencie zmiany sali. 

Wspólnota ucząca się

“Spotkania w coraz liczniejszym gronie naszych absolwentów i absolwentek pokazują, jak ważne jest budowanie świadomości bycia we wspólnocie uczącej się, wśród osób, które wspierają się i wzmacniają swoje zaangażowanie w pracy nauczyciela/nauczycielki. Czasem wystarczy pobyć ze sobą przez chwilę, słuchać i być wysłuchanym, aby powrócił edukacyjny entuzjazm i poczucie głębokiego sensu nauczycielskiego wysiłku” – podkreśliła dyrektorka Szkoły Edukacji, prof. Jolanta Sujecka-Zając.

Wszystko to sprawiło, że Festiwal Dobrych Praktyk stał się nie tylko doskonałą okazją do integracji i wspólnego spędzenia czasu, ale też wzajemnych inspiracji i zawodowego sieciowania. Dodatkową atrakcją stało się studio edukacyjnego tatuażu i fotobudka. 

Szkoła Edukacji kontynuuje swoją misję, inspirując nauczycieli do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań w edukacji i tworzenia przestrzeni do ich wymiany. Nie możemy się doczekać kolejnej edycji!

POPULARNE ARTYKUŁY

11Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
11Uniwersytet Warszawski
11Fundacja Dobrej Edukacji

Program studiów został przygotowany we współpracy z Teachers College, Columbia University

11Teachers College Columbia University