Metoda portfolio w pracy ze studentami. Publikacja Szkoły Edukacji

Metoda portfolio w pracy ze studentami. Publikacja Szkoły Edukacji

Na większości uczelni studenci - aby ukończyć studia - muszą napisać pracę dyplomową. W Szkole Edukacji wygląda to zupełnie inaczej! Jak? Zdobądź naszą bezpłatną publikację!
Czym jest PORTFOLIO oraz jak i dlaczego warto pracować ze studentami tą metodą? Czy da się skutecznie zastąpić prace dyplomowe systematycznym dokumentowaniem swojego profesjonalnego rozwoju? Między innymi na te pytania odpowiadają wykładowczynie dydaktyki, prof. Grażyna Czetwertyńska i dr Kinga Białek,  w swojej najnowszej publikacji “Portfolio nauczycielskie. Praktyka Szkoły Edukacji PAFW i UW”. Autorki prezentują raport z analizy doświadczeń prowadzenia portfolio i przedstawiają najważniejsze praktyczne wnioski związane z wdrażaniem portfolio w praktyce akademickiej. Pokazują także propozycje ćwiczeń i materiałów. Publikację udostępniamy całkowicie bezpłatnie. Książka jest skierowana przede wszystkim do wykładowców – przede wszystkim tych, którzy na co dzień pracują z przyszłymi nauczycielami i edukatorami. 

Metoda PORTFOLIO – co to jest?

W praktyce edukacyjnej definiuje się portfolio bardzo różnie. Jedną z najbardziej ogólnych i tym samym możliwą do wszechstronnego zastosowania definicją jest określenie portfolio jako uporządkowanego zbioru, który pozwala na zademonstrowanie wiedzy, umiejętności, ale też postaw, wartości i osiągnięć, zebranych refleksji, komentarzy i wyjaśnień, potwierdzających trafność, wiarygodność i znaczenie zgromadzonych dowodów. W Szkole Edukacji portfolio edukacyjne to zbiór dowodów, zapis doświadczeń i refleksji na temat tego, co z tych dowodów wynika dla rozwoju autora zbioru. Metoda portfolio od lat jest przez nas z sukcesami stosowana jako praca dyplomowa, pozwalająca uzyskać dyplom i uprawnienia nauczycielskie. 

PORTFOLIO NAUCZYCIELSKIE

Portfolio jako narzędzie uczenia się i ewaluacji jest wciąż mało obecne w polskiej praktyce akademickiej. Tymczasem w coraz większej liczbie ośrodków zajmujących się edukacją wyższą poszukuje się nowych metod kształcenia i oceniania, stawiających na samodzielność, ustawiczny rozwój i autorefleksję. 

W Szkole Edukacji od samego początku to właśnie portfolio stanowi pracę dyplomową, a także – a może przede wszystkim – najważniejszy zbiór zbiór dowodów nauczycielskiego rozwoju, zapis doświadczeń i refleksji na temat własnej edukacji. W tej publikacji prof. Grażyna Czetwertyńska i dr Kinga Białek pokazują, jak metoda portfolio ewoluowała na przestrzeni ośmiu lat, jak jest realizowana w praktyce i w jaki sposób można z niej korzystać w kształceniu studentów, niezależnie od ich specjalności. 

POPULARNE ARTYKUŁY

11Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
11Uniwersytet Warszawski
11Fundacja Dobrej Edukacji

Program studiów został przygotowany we współpracy z Teachers College, Columbia University

11Teachers College Columbia University