W praktyce edukacyjnej definiuje się portfolio bardzo różnie. Jedną z najbardziej ogólnych i tym samym możliwą do wszechstronnego zastosowania definicją jest określenie portfolio jako uporządkowanego zbioru, który pozwala na zademonstrowanie wiedzy, umiejętności, ale też postaw, wartości i osiągnięć, zebranych refleksji, komentarzy i wyjaśnień, potwierdzających trafność, wiarygodność i znaczenie zgromadzonych dowodów. W Szkole Edukacji portfolio edukacyjne to zbiór dowodów, zapis doświadczeń i refleksji na temat tego, co z tych dowodów wynika dla rozwoju autora zbioru. Metoda portfolio od lat jest przez nas z sukcesami stosowana jako praca dyplomowa, pozwalająca uzyskać dyplom i uprawnienia nauczycielskie.
Portfolio jako narzędzie uczenia się i ewaluacji jest wciąż mało obecne w polskiej praktyce akademickiej. Tymczasem w coraz większej liczbie ośrodków zajmujących się edukacją wyższą poszukuje się nowych metod kształcenia i oceniania, stawiających na samodzielność, ustawiczny rozwój i autorefleksję.
W Szkole Edukacji od samego początku to właśnie portfolio stanowi pracę dyplomową, a także – a może przede wszystkim – najważniejszy zbiór zbiór dowodów nauczycielskiego rozwoju, zapis doświadczeń i refleksji na temat własnej edukacji. W tej publikacji prof. Grażyna Czetwertyńska i dr Kinga Białek pokazują, jak metoda portfolio ewoluowała na przestrzeni ośmiu lat, jak jest realizowana w praktyce i w jaki sposób można z niej korzystać w kształceniu studentów, niezależnie od ich specjalności.
POPULARNE ARTYKUŁY