Na początku listopada gościliśmy grupę akademików i edukatorów z Ukrainy – przedstawicieli uczelni pedagogicznych, instytutów doskonalenia nauczycieli i organizacji wspierających rozwój edukacji. Wśród uczestników znaleźli się m.in. przedstawiciele Czernihowskiego Uniwersytetu Narodowego im. Tarasa Szewczenki, Kijowskiego Uniwersytetu im. Borysa Hrinczenki oraz Lwowskiego Instytutu Doskonalenia Nauczycieli. Ukraińska delegacja zorganizowana wspólnie z programem Study Tours to Poland była kontynuacją współpracy zapoczątkowanej w maju tego roku i kolejnym krokiem w budowaniu partnerstwa między polskimi i ukraińskimi środowiskami akademickimi.
Przez pięć dni uczestnicy poznawali model kształcenia nauczycieli realizowany w Szkole Edukacji, obserwowali zajęcia, rozmawiali z tutorami i studentami oraz przyglądali się codziennej pracy dydaktycznej. W programie znalazły się warsztaty dotyczące tutoringu i refleksyjnego rozwoju nauczyciela, zajęcia poświęcone budowaniu programów edukacyjnych, a także wizyty w szkołach partnerskich – w tym w Szkole Ukraińskiej – i lekcja muzealna w Zamku Królewskim.
W swoich refleksjach po zakończeniu wizyty goście podkreślali partnerską atmosferę, energię zespołu Szkoły Edukacji i inspirujące podejście do pracy z nauczycielami.
Świetna organizacja zajęć i współpraca między nauczycielami. Czułam się tu bardzo mile widziana.” – opinia uczestniczki wizyty studyjnej
W opiniach, które nam zostawili, powtarzały się słowa „inspiracja”, „otwartość” i „współpraca”. Jak podkreślali, największe wrażenie zrobiło na nich zaufanie, jakie widać w relacjach między nauczycielami i studentami, a także swobodna, sprzyjająca refleksji atmosfera nauki.
Listopadowa wizyta to element szerszych działań Szkoły Edukacji na rzecz nauczycieli i edukatorów z Ukrainy. Już w pierwszych tygodniach po wybuchu wojny zespół Szkoły przygotował poradnik dla nauczycieli, w którym porównano polskie i ukraińskie podstawy programowe. Z publikacji skorzystało kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli, dyrektorów i edukatorów. W kolejnych miesiącach prowadziliśmy także cykle webinariów i warsztatów wspierających nauczycieli pracujących z dziećmi uchodźczymi, organizowaliśmy też wydarzenia doskonalące i kurs językowy dla pedagożek z Ukrainy. Wszystkie te działania były możliwe dzięki ogromnemu wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Współpraca z ukraińskimi instytucjami to dla Szkoły Edukacji nie tylko wymiana doświadczeń, ale też wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytania o przyszłość nauczania w czasach zmiany i kryzysu. Jak pokazały listopadowe spotkania, mimo trudnych warunków i wyzwań, z jakimi mierzy się dziś ukraińska edukacja, wśród nauczycieli i akademików nie brakuje pasji i odwagi, by budować lepszą oświatę opartą na najlepszych wzorcach kształcenia nauczycieli.
POPULARNE ARTYKUŁY