W wydarzeniu wzięło udział 40 nauczycieli i nauczycielek – absolwentów wszystkich realizowanych przez nas ścieżek: polonistycznej, biologicznej, matematycznej i historycznej. Uczestnicy zaprezentowali dobre praktyki nauczycielskie – zarówno dydaktyczne, jak i wychowawcze – które sprawdzają się w ich codziennej pracy. Co ciekawe, często wcale nie chodzi o metody z efektem „wow”, a o drobne praktyki usprawniające lekcje i relacje.
Nauczyciel języka polskiego Bartek przedstawił swój pomysł ze szkoły podstawowej. Uczeń, który miał danego dnia urodziny, mógł się przygotować i wybrać z książki “Urodziny prawie wszystkich” ( Toon Tellegen) jedno z opowiadań oraz wybrać formę zaprezentowania go na lekcji. W grę wchodzi odczytanie go na głos, w podziale na role między uczniami lub zrealizowanie krótkiej scenki. Uczniowie się bardzo angażowali w takie przeżywanie swoich urodzin, a polonista może bez trudu połączyć zadanie z celami podstawy programowej.
Biolożka Julia przedstawiła pomysł robienia wejściówek przed każdą lekcją z tematów z poprzedniej lekcji, zawierającej po 5 pytań w formie testowej. Aby szybko je ocenić, formatowała sprawdziany w taki sposób, aby odpowiedzi A B C D wystawały poza tekst. Następnie nakładała na siebie kilka kartek w taki sposób, aby wystawały tylko literki – dzięki temu Julia mogła jednocześnie sprawdzać wiele kartek.
Inną praktykę z lekcji biologii przedstawił Grzegorz. Opowiedział o bezpłatnym programie online “OrbGarm”, który działa jak wirtualne akwarium. Każdy uczeń może za jego pomocą stworzyć własny ekosystem.
Nasi absolwenci wprowadzają także pomysły z zakresu budowania relacji rówieśniczych. Aby zintegrować uczniów, którzy trzymają się na boku bądź unikają wyjazdów na wycieczki, można zaangażować ich w działania, które pozornie mają inny cel. Organizują zatem np. zbiórki charytatywne albo akcję pisania listów w obronie więźniów politycznych (Amnesty International). Ważnym aspektem takich działań jest też wspólne świętowanie np. po zakończeniu zbiórki.
Innym pomysłem na budowanie relacji jest zaproszenie uczniów, szczególnie tych odizolowanych, do zaprezentowania swojego hobby. I tak uczeń, który miał trudności z integracją, ale fascynował się klockami lego, przyniósł je do klasy i pokazał swoje dokonania. Dzięki temu inni uczniowie spojrzeli na niego z innej perspektywy. W szkole podstawowej jako integracja bardzo się sprawdzają się także tzw. nocowanki.
Ważnym elementem szkolnego dobrostanu są także relacje z rodzicami. Absolwenci proponowali między innymi pisanie na początku roku maila powitalnego przez e-dziennik oraz pilnowanie, aby w rozmowie temat dotyczył dziecka, a nie rodzica lub nauczyciela. W trudnych sytuacjach należy pamiętać o FUKO (fakty, uczucia, konsekwencje, oczekiwania). Pisząc maile do rodziców, którzy nie czytają maili, warto już w temacie umieszczać najważniejszy przekaz, np. „Max ma zagrożenie z przyrody-proszę przyjść do szkoły”. Dla ocieplenia relacji można też napisać mail z pochwałą do rodziców.
Festiwal Dobrych Praktyk to element doskonalenia zawodowego, ale także podtrzymywania i budowania relacji w społeczności Szkoły Edukacji. Zorganizowaliśmy go już po raz drugi. W tym roku wzięli w nim udział absolwenci z 8 roczników naszych studiów podyplomowych. Jak podkreślali, wartością tego spotkania jest nie tylko sama wymiana skutecznych narzędzi i metod, ale przede wszystkim możliwość pogłębionej rozmowy z osobami, które podobnie patrz
POPULARNE ARTYKUŁY
KATEGORIE ARTYKUŁÓW