Konferencja „BioSfera edukacji” to pierwsze tak duże wydarzenie Szkoły Edukacji PAFW i UW zrealizowane specjalnie z myślą o nauczycielach przedmiotów przyrodniczych. Naszym celem było stworzenie przestrzeni komunikacji nauczycieli i naukowców, wymiany wiedzy, perspektyw i warsztatu pracy. I to bez wątpienia się udało, w wydarzeniu wzięła bowiem udział prawie setka pedagogów z całego kraju a także uznani naukowcy. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie ogromne wsparcie ze strony Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Motywem przewodnim konferencji była metoda naukowa, jej znaczenie w zgłębianiu tajemnic nauk biologicznych oraz jej obecność w szkolnym uczeniu rozumowania naukowego na lekcjach biologii. Na pierwszą część konferencji złożyły się wykłady, które nie tylko prezentowały najnowsze odkrycia z różnych dziedzin, ale też pokazywały, jak można wykorzystywać je na lekcjach w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Wszystkie wystąpienia były transmitowane online i są dostępne na naszym profilu na Facebooku.
Wśród prelegentów znalazła się m.in. prof. dr hab. Marta Wrzosek z Ogrodu Botanicznego UW, która opowiadała o zależnościach między ekologią i mykologią. Dr Aleksandra Skawina z Wydziału Biologii UW mówiła o swoich odkryciach dotyczących skamieniałych tkanek miękkich u małży, a prof. Paweł Golik wprowadził nauczycieli w świat zaawansowanych badań nad genomem. Wyjątkowym zainteresowaniem cieszył się wykład prof. Piotra Bębasa z UW i prof. Rafała Stryjka z PAN na temat pewnego gatunku gryzonia, który zimą owija swoje ciało ogonkiem. Dlaczego jest to tak doniosłe odkrycie? O tym można posłuchać w zapisanej transmisji.
Nauczyciele i nauczycielki biologii z całej Polski mogli także zapoznać się z inicjatywami popularyzującymi naukę i z ofertą takich organizacji jak Klub Młodego Odkrywcy CNK, Ogród Botaniczny UW, BioCentrum Edukacji Narodowej czy Studenckie Koło Naukowe UW dla Klimatu. Wyjątkowym zainteresowaniem cieszyły się też zaplanowane w ramach konferencji warsztaty, przede wszystkim wielka premiera Myślącej Klasy w wersji opracowanej specjalnie dla biologów i biolożek. Ta metoda prowadzenia lekcji opracowana przez kanadyjskiego profesora Petera Liljedahla cieszy się rosnąca popularnością, a w Polsce popularyzuje ją właśnie Szkoła Edukacji.
Uczestnicy mogli także poznać tajniki cyjanotypii, porozmawiać o etyce w badaniach naukowych, wybrać się na wycieczkę celem stworzenia zielnika, a także poznać szczegóły publikacji “Błąd w dydaktyce”, będącej szczegółową analizą wyników badania PISA.
Konferencja “BioSfera Edukacji” to pierwsze, ale na pewno nie ostatnie tak duże wydarzenie dla nauczycieli i nauczycielek przedmiotów przyrodniczych. Mamy nadzieję, że kolejne uda się zorganizować już za rok!
POPULARNE ARTYKUŁY