Właśnie od tej tradycyjnej etiopskiej przypowieści rozpoczął swoje wystąpienie na V Kongresie Edukacja i Rozwój Aleksander Pawlicki. Słuchało go kilkuset dyrektorów szkół, edukatorów, aktywistów i naukowców z całej Polski.
Wykładowca Szkoły Edukacji podkreślał, że każdy może mieć wpływ na pozytywne zmiany w swoim edukacyjnym otoczeniu. Osoby wprowadzające małymi krokami istotne ulepszenia nazwał “dyskretnymi rewolucjonistami”, zawsze gotowymi do dokonania niewielkiej zmiany i przekonania do niej innych. Jak tego dokonują? Według Pawlickiego, na ten proces składa się pięć etapów:
“Nauczyciele powinni się od siebie uczyć, prowadzić szkołę otwartych drzwi, a dyrektor, choć nie może do tego zmusić, powinien powiedzieć: właśnie w to wierzę” – Aleksander Pawlicki
Aleksander Pawlicki poprowadził również warsztat poświęcony tzw. KEKS-om, czyli kompetencjom emocjonalnym, komunikacyjnym i społecznym. Wyraził przekonanie, że rozwijanie tych umiejętności u dzieci przekłada się także na wyższe kompetencje akademickie, co potwierdzają międzynarodowe badania. Podkreślił jednak, że nie można zajmować się KEKS w oderwaniu od kontekstu nauczania, np. wdrażać pewne umiejętności na godzinie wychowawczej, a następnie całkowicie zapominać o nich na historii czy biologii. Pewne zadania czy przykłady kształtujące KEKS – tak zwane pestki – powinny się pojawiać przy najróżniejszych okazjach, na przykład pracy w grupie.
Jedna z uczestniczek warsztatu zwróciła z kolei uwagę na to, iż od wieków uczymy dzieci kontrolować emocje, co jest niemożliwe.
“Powinniśmy uczyć kontrolowania reakcji i rozładowywania emocji w konstruktywny, niekrzywdzący innych sposób” – uczestniczka warsztatów
Drugiego dnia kongresu dr Iwona Kołodziejek przeprowadziła warsztaty poświęcone najnowszym modelom czytania. Razem z uczestnikami starała się odpowiedzieć na pytania jak czytać z uczniami literaturę, by wyzwolić przyjemność lektury, by rozwijać umiejętność krytycznego myślenia i by ocalić w tym procesie zarówno czytelnika, jak i tekst. Wykładowczyni polonistycznej sztuki nauczania w SE zaprezentowała kilka strategii lektury, będących pomostem między czytaniem naturalnym i spontanicznym a profesjonalnym rozwojem czytelniczych kompetencji.
Z kolei nasz wykładowca dydaktyki matematyki Marcin Karpiński spotkał się z dyrektorami i nauczycielami w ramach warsztatu “Zadania w kawałkach”. Razem z nimi przetestował technikę pracy zespołowej, która angażuje wszystkich uczniów i gwarantuje aktywny udział w lekcji każdego z nich, a jednocześnie pozwala wspólnie rozwiązywać złożone zadania z matematyki.
POPULARNE ARTYKUŁY
KATEGORIE ARTYKUŁÓW