Koła Edukacji 2025. Obecność obowiązkowa!

Miejsca na Koła Edukacji jak zwykle rozeszły się na pniu! Widzimy się już 11 kwietnia na inspirującej i bardzo praktycznej konferencji nauczycielskiej.

“Koła Edukacji” to konferencja, która podbiła serca zarówno społeczności Szkoły Edukacji, jak i nauczycieli i nauczycielek, którzy wcześniej nie mieli z nam do czynienia. Co roku przyjeżdżają do nas dydaktycy z całej Polski. Co ich przyciąga? Przede wszystkim warsztaty przedmiotowe, skrojone na potrzeby nauczycieli konkretnych dyscyplin: języka polskiego, historii i wos, biologii oraz matematyki. Konferencja Koła Edukacji 2025 odbędzie się 11 kwietnia. W tym roku ze względów organizacyjnych wprowadziliśmy niewielką opłatę konferencyjną w wysokości 50 zł. 

Koła Edukacji 2025: program konferencji 11.04

Konferencja “Koła Edukacji 2025” rozpocznie się od wykładu inauguracyjnego, który zostanie poświęcony wyjątkowo aktualnej kwestii. Postaramy się udowodnić, że za edukację zdrowotną dzieci i młodzieży odpowiedzialny jest każdy nauczyciel i nauczycielka. 

W pierwszej sesji warsztatowej nauczyciele, edukatorzy i studenci jak zwykle podzielą się na 4 grupy i będą pracować w ramach swoich specjalizacji. Druga sesja będzie miała z kolei charakter interdyscyplinarny, a zapisy na nią odbędą się w dniu konferencji przy rejestracji – decyduje zatem kolejność zgłoszeń. 

10:15-11:00 – Rejestracja

11:00-11:45 – Wykład inauguracyjny: Antonina Kopyt – Edukacja zdrowotna – temat obowiązkowy!

11:45-12:00 – Przerwa kawowa

12:00-14:00 – 1. Sesja warsztatowa: warsztaty przedmiotowe

  • Język polski: Przez żołądek do głowy i pióra – argumentacja, która smakuje!
  • Matematyka: Dziwne, ciekawe, nieprawdopodobne
  • Historia i WOS: Jak interpretować a nie tylko ilustrować? Kilka pomysłów na pracę ze źródłami ikonograficznymi na lekcjach historii
  • Biologia z przyrodą: Biologiczne podstawy etologii szkolnej

14:00-14:45 – Przerwa obiadowa

14:45-16:15 – 2. Sesja warsztatowa: warsztaty psychologiczno-wychowawcze

  • Warsztaty I: Komu zabrać, a komu oddać głos w klasie?
  • Warsztaty II: Superwizja w kontekście edukacyjnym
  • Warsztaty III: Zebrania – jak je prowadzić, aby wspierały komunikację z rodzicami?

16:15 – ZAKOŃCZENIE

WYKŁAD INAUGURACYJNY

Edukacja zdrowotna – temat obowiązkowy! (Antonina Kopyt – psycholożka, nauczycielka wychowania do życia w rodzinie, edukatorka seksualna, członkini międzyresortowego zespołu do spraw edukacji zdrowotnej)

„Szczęścia i zdrowia” – te życzenia składamy sobie przy każdej okazji, niezależnie od wieku. Jednak na co dzień często zapominamy, że nie są one wyłącznie kwestią przypadku, lecz w dużej mierze efektem naszych wyborów. Chcemy, aby szkoła była miejscem, które “uczy życia” i które wspiera rozwój dzieci i młodzieży. Możemy (i powinniśmy) dbać o to na każdej lekcji, podczas przerw, w pokoju nauczycielskim i we współpracy z rodzicami. Obowiązkowo – bo szkoła to znacznie więcej niż podręczniki i podstawa programowa.

SESJA 1:  WARSZTATY PRZEDMIOTOWE

Biologia: Biologiczne podstawy etologii szkolnej (prowadzący: Jan Goldstein)

W badaniach nad różnymi organizmami rozkładamy je na układy, tkanki, komórki, cząsteczki, analizujemy zachowania między osobnikami, zachowania stadne, analizujemy zależności wewnątrz populacji i pomiędzy nimi. Czy próbowali już Państwo przyłożyć te narzędzia do szkolnej klasy? Instynkt, popędy i inne zjawiska ekologiczno-etologiczne formują grupy uczniów, a nauczyciele próbują zatrzymać procesy rozrodcze oraz ostre przejawy pasożytnictwa i konkurencji. Cienka warstwa kultury szkolnej została już rozłożona niemal na atomy. Przyjrzyjmy się głębi ciemności, która drzemie pod spodem.

Matematyka: Dziwne, ciekawe, nieprawdopodobne (prowadzący: Marcin Karpiński)

Weźmiemy pod lupę kilka dość prostych zagadnień, w których nie wszystko jest tak oczywiste, jak się początkowo wydaje… Matematyka oczywiście sporo wyjaśni, ale zdziwienie, mamy nadzieję, pozostanie!

Język polski: „Przez żołądek do głowy i pióra” – argumentacja, która smakuje! (prowadząca: dr Kinga Białek

Czy pisanie rozprawki może być ciekawe? Oczywiście! A co, jeśli połączymy to z tematem, który dotyczy każdego – jedzeniem? Zapraszamy na warsztaty, podczas których dowiesz się: ✅ Jak pisać przekonujące teksty argumentacyjne (i nie zasnąć w trakcie!) ✅ Jak prowadzić prawdziwą dyskusję, a nie tylko „wymieniać zdania”  Jak wykorzystać temat żywienia do budowania mocnych argumentów. Będzie inspirująco, merytorycznie i… smacznie (przynajmniej metaforycznie). Przyjdź i przekonaj się, że pisanie może być jak dobra potrawa – konkretne, wyraziste i pełne treści!

Historia: Jak interpretować a nie tylko ilustrować? Kilka pomysłów na pracę ze źródłami ikonograficznymi na lekcjach historii (prowadzący: dr Jakub Lorenc)

Często na lekcjach historii materiały ikonograficzne służą jedynie jako ilustracja. Tymczasem stanowią one wdzięczny materiał do analizowania i to zarówno dla uczniów szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych. Na warsztacie będziecie mieli szansę na poznanie i doświadczenie kilku pomysłów na to, jak analizować ilustracje w czasie zajęć w szkole.

SESJA 2: WARSZTATY PSYCHOLOGICZNO-WYCHOWAWCZE

Warsztaty I: Komu zabrać, a komu oddać głos w klasie? (prowadząca: dr Iwona Kołodziejek)

Co zrobić, żeby wszyscy uczniowie podczas lekcji mówili dużo i (prawie) zawsze na temat? Jak powstrzymać się od perorowania i pozwolić młodym ludziom na formułowanie myśli, poszukiwanie odpowiedzi na pytania i na ważne, rówieśnicze rozmowy? Podczas warsztatów poszukamy odpowiedzi na te pytania oraz przyjrzymy się różnym strategiom i technikom pracy. 

Warsztaty II: Superwizja w kontekście edukacyjnym (prowadzący: Tomasz Kuźmicz)

W trakcie spotkania zaprezentowany zostanie model superwizji stosowany w ramach spotkań realizowanych przez Szkołę Edukacji. Dodatkowo uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z celami oraz funkcjami superwizji edukacyjnej w świetle wiedzy i doświadczeń.

Warsztaty III: Zebrania – jak je prowadzić, aby wspierały komunikację z rodzicami? (prowadząca: Magdalena Jurewicz)

Współpraca z rodzicami uczniów jest ważnym, choć często trudnym i frustrującym zadaniem. Okazuje się, że potrafi zajmować nie tylko dużo czasu, ale też obciąża nauczycielki i nauczycieli emocjonalnie. W czasie spotkania przeanalizujemy konkretne sytuacje z zebrań szkolnych, aby ocenić, które praktyki utrudniają, a które ułatwiają dobrą komunikację z rodzicami.

Koła Edukacji 2025: udział i zapisy

Doroczna konferencja Szkoły Edukacji to wydarzenie skierowane do nauczycieli, edukatorów, a także studentów, którzy chcieliby związać przyszłość z pracą dydaktyczną. Odbywa się w siedzibie Szkoły Edukacji na Kampusie Ochota UW (ul. Banacha 2 c, budynek CENT). Koszt udziału w wydarzeniu to 50 zł. Zapisy odbywają się za pośrednictwem naszego sklepu internetowego TUTAJ. Decyduje kolejność zgłoszeń!

POPULARNE ARTYKUŁY

11Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
11Uniwersytet Warszawski
11Fundacja Dobrej Edukacji

Program studiów został przygotowany we współpracy z Teachers College, Columbia University

11Teachers College Columbia University