Łódki z relacjami, błędami i narzędziami. Zakończyliśmy rok akademicki 2021/2022!

Łódki z relacjami, błędami i narzędziami. Zakończyliśmy rok akademicki 2021/2022!

„Już za chwilę będę się mogła przedstawiać: nauczycielka. Czy to brzmi dumnie? Dla mnie tak.” – mówiła jedna z naszych absolwentek podczas uroczystego zakończenia roku akademickiego.

 „Wierzę, że nauczyciel może dodać skrzydeł. Wierzę w szkołę, w której uczeń staje się gospodarzem w swojej klasie, nie boi się popełniać błędów, ma intuicję” – słowa matematyczki Agnieszki Hryciuk to jedna z wielu refleksji na temat edukacji, które usłyszeliśmy od świeżo upieczonych polonistów, matematyków, historyków i biologów. Świętowaliśmy kolejne, szóste już zakończenie roku w Szkole Edukacji.  

Piękną metaforę studiów w Szkole Edukacji podarowała nam także Sylwia Kamińska:

10 miesięcy temu nie wiedziałam, jak przejść na drugą stronę rzeki. Przystanęłam więc na brzegu, aby przyjrzeć się wodzie, zdobyć narzędzia i wybudować własną łódkę. Teraz nie muszę już iść na drugi brzeg – mogę popłynąć rzeką. Pomagajmy sobie, łączmy nasze łódki, bo w społeczności jest moc. A różnorodność tylko ją wzmacnia. – podkreśliła nauczycielka matematyki w swojej prezentacji.  

Zakończenie roku w Szkole Edukacji. Błąd to szansa!

Wielu absolwentów Szkoły Edukacji poświęciło swoje wystąpienia tematowi błędów – zarówno tych uczniowskich, jak i nauczycielskich. Polonistka Anna Bala jak mantrę powtarza uczniom, że mogą popełniać błędy, bo w szkole jest na to przestrzeń. Jej zdaniem do błędów ma prawo także nauczyciel, bo błąd jest naturalnym elementem procesu uczenia się. „To wyniosłam ze Szkoły Edukacji” – mówi Anna Bala.

Z kolei nauczycielka biologii Agata Poddębska zwróciła uwagę na to, jak ważne jest wyłapywanie różnego rodzaju poznawczych półprawd i przekłamań na odpowiednim etapie.

Tak jak ciasto należy formować przed pieczeniem, tak i błędne przekonania u uczniów należy diagnozować przed wprowadzeniem danego tematu, a nie dopiero na sprawdzianie. Dzięki temu wiemy jak uczyć i na co kłaść nacisk. – uważa biolożka.

Historyczka Beata Kusza podkreślała natomiast, jak ważne jest konstruowanie dobrych zadań na lekcjach. Takich, które aktywizują wszystkich uczniów, uruchamiają wiedzę, budują relacje, ale też – no właśnie! – umożliwiają popełnianie błędów.

Relacje przede wszystkim

Większość absolwentów podkreślało, jak wiele wyniosło ze studiów w Szkole Edukacji w dziedzinie budowania relacji – z uczniami, rodzicami, ale przede wszystko – z innymi nauczycielami. „Praca zespołowa to clue nauczania: zarówno na poziomie Warszawskiej Szkoły Matematycznej, jak i szkoły podstawowej czy liceum. Cieszę się, że w Szkole Edukacji zbudowaliśmy tak silny zespół” – mówi nauczyciel matematyki Paweł Kubik. Wtórowała mu biolożka Marzenna Nowakowska: „Jesteś nauczycielem i masz problem? Porozmawiaj o tym z kolegami i koleżankami z pokoju nauczycielskiego! To poczucie wsparcia i wspólnoty jest najważniejszą rzeczą, jaką zabieram ze Szkoły Edukacji!”.

Takie podejście sprawdza się także w naukach ścisłych: „Matematyka instrumentalna to stosowanie sprawdzonych wzorów i reguł. Matematyka relacyjna to rozumienie zasad leżących za regułami. Choć nie da się zrezygnować z tej pierwszej, to ta druga jest rozwijająca i jej uczy się w Szkole Edukacji” – mówi nauczyciel Tomasz Dąbrowski.

Filozofia i nauczycielskie credo

Niektórzy nasi absolwenci przyznawali, że na początku studiów nie mieli mocno ugruntowanej wizji swojej roli jako pedagoga. Historyk Szymon Rytka od zawsze wiedział, że chce być nauczycielem, ale w pewnym momencie stracił cel.

Wtedy trafiłem do Szkoły Edukacji. Początki były ciężkie: wszyscy pytali, jakim chcę być nauczycielem, a ja tego nie wiedziałem. Ale zrozumiałem tu, jak z historii zrobić naukę o teraźniejszości. – podsumował.

Podobnie wypowiadał się jego kolega ze ścieżki polonistycznej, Hubert Danielewicz: „Na początku studiów w Szkole Edukacji miałem tylko dyplom polonistyki, nie miałem filozofii nauczania i celów. Dziś mam nauczycielskie credo: chcę tworzyć w mojej klasie atmosferę wspierającą głos wszystkich uczniów. Bo bez głosu uczniów nie ma dobrej lekcji.”

Chcemy się Wami chwalić

Wśród gości zgromadzonych na uroczystości byli między innymi dziekani wydziałów Uniwersytetu Warszawskiego,  Dyrektor Przedstawicielstwa w Polsce Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności Grzegorz Jędrys, członkini Rady Dyrektorów PAFW prof. Anna Fornalczyk oraz pierwsza dyrektor Szkoły Edukacji, prof. Jolanta Choińska-Mika.

Do 26 świeżo upieczonych absolwentów zwróciła się dyrektor Szkoły Edukacji, profesor Jolanta Sujecka-Zając. Podkreśliła, że wraz z poprzednimi rocznikami studentów tworzymy już dużą społeczność, którą chcemy pokazywać i się nią chwalić. Drodzy nauczyciele, zbudowaliście swoją filozofię nauczania, swoje nauczycielskie credo. Jesteśmy z Was dumni!

POPULARNE ARTYKUŁY

KATEGORIE ARTYKUŁÓW