Czytanie proceduralne w praktyce

W poprzednich wpisach mogliście przeczytać o tym, czym jest czytanie proceduralne – w teorii. Dzisiaj chcę Wam pokazać przykład scenariusza lekcji.

Każdy element scenariusza odnosi się do jakiejś ważnej zasady czytania proceduralnego: warto o nich pamiętać, ponieważ one są gwarancją efektywności naszego uczenia. Zatem – zapraszam w podróż! Poniżej znajdziecie opis lekcji i materiały.

Co by było, gdyby…, czyli “O jeden poziom za nisko”

Zapraszam do obejrzenia filmu-prezentacji, w którym krok po kroku pokazuję kolejne działania na lekcji. Przygotowałam tę lekcję zainspirowana prawdziwą historią, która wydarzyła się niedawno w Wielkiej Brytanii. Co to za historia? Przekonacie się, oglądając mój film! Znajdziecie go TUTAJ.

Materiały

Tekst opowiadania – kliknij TUTAJ

Schemat notatek – kliknij TUTAJ

Artykuł – kliknij TUTAJ

Reportaż – kliknij TUTAJ

Czytanie proceduralne w praktyce – komentarz dydaktyczny

Wybór tekstu do czytania nie był przypadkowy. Chciałam pokazać to, w jaki sposób życie i literatura łączą się ze sobą. Opowiadanie Jessiki Johnson warto przeczytać w szkole z kilku powodów. Po pierwsze, jego autorka miała 16 lat. Poza tym, odnosi się do lubianego przez młodych czytelników gatunku dystopii. Po trzecie – dalsze losy autorki splotły się z jej tekstem.

Procedura pracy zgodna jest z kolejnymi krokami czytania proceduralnego (możecie o nich przeczytać w poprzednich wpisach, na przykład TUTAJ). Najważniejsze elementy to:

  • praca z tekstem “w kawałkach”
  • budowanie rusztowania: od szczegółu do ogółu, od konkretu do abstrakcji
  • częste notowanie
  • interakcje między uczniami

Formy pracy wykorzystane w lekcji także są różnorodne. Zaplanowałam zarówno pracę indywidualną, jak i w parach i grupach. Podczas lekcji pojawiają się także elementy podawcze.

Wszystkie pomysły można wykorzystać zarówno w nauczaniu online (np. przy wykorzystaniu aplikacji Mentimeter lub Jamboard) lub stacjonarnym (wtedy uczniowie i uczennice mogą wykorzystywać plakaty i przylepne karteczki).

Leave a Comment