Wstęp, a właściwie wstąp

Wstęp, a właściwie wstąp

W Szkole Edukacji często pracujemy z indywidualnymi nauczycielami i grupami nauczycieli w szkołach. Niektóre z tych zajęć rozpoczynają się od ćwiczenia, które bardzo lubię. Zróbcie je ze mną. 3...2...1... Zamknij oczy. Wyobraź sobie, że widzisz swoją klasę, ale jest to klasa Twoich nauczycielskich marzeń. W momencie, w którym czujesz, że możesz się poklepać po plecach, mówiąc: “Dobra robota”, zaplanowane zmiany zostały zrealizowane i teraz widzisz efekty swojej pracy. W wyobraźni rozejrzyj się po tej sali - co widzisz? co słyszysz? co się dzieje?

Oto nasz blog o czytaniu krytycznym w szkolnej sali. Ale zanim zaczniesz po nim buszować, przeprowadźmy małą wizualizację. W Szkole Edukacji często pracujemy z indywidualnymi nauczycielami i grupami nauczycieli w szkołach. Niektóre z tych zajęć rozpoczynają się od ćwiczenia, które bardzo lubię. Zróbcie je ze mną. 3…2…1…

Zamknij oczy. Wyobraź sobie, że widzisz swoją klasę, ale jest to klasa Twoich nauczycielskich marzeń. W momencie, w którym czujesz, że możesz się poklepać po plecach, mówiąc: “Dobra robota”, zaplanowane zmiany zostały zrealizowane i teraz widzisz efekty swojej pracy. W wyobraźni rozejrzyj się po tej sali – co widzisz? co słyszysz? co się dzieje?

Blog o czytaniu krytycznym. Moja klasa marzeń

Opowiem zatem o mojej wizji. Sala szkolna jest pełna czternastolatków, którzy z zapamiętaniem o czymś dyskutują. Widzę, że od czasu do czasu zerkają na rozłożone na stolikach kartki, pokazują coś palcem, kiwają lub kręcą głowami. Nauczycielkę, czyli siebie, dostrzegam dopiero po chwili. Przysłuchuję się rozmowie jednej z grup, pochylona nad stolikiem. Słyszę, że dzieciaki rozmawiają o tekście,  dyskutują, zadają pytania. W klasie wre praca – uczniowie notują, podkreślają, sprawdzają…

Klasa marzeń? Na pewno moich. To “czytająca klasa”. Te marzenia jednak nie są łatwe do zrealizowania, bo wymagają przemodelowania tego, co o lekcjach polskiego wiemy, jak przyzwyczailiśmy się pracować. Wymagają także cierpliwości i podejścia “ewolucyjnego” – małymi krokami do sukcesu. Dlatego warto zadbać o to, żeby w “czytającej klasie” zadbać o wprowadzanie działań związanych z samodzielnością uczniów, współpracą, krytycznym myśleniem. 

Wszystkie te wartości można zrealizować dzięki wprowadzeniu w klasie strategii czytania proceduralnego. Na blogu będę umieszczać różne inspiracje do pracy nad rozwijaniem tych kompetencji. 

Kinga Białek

POPULARNE ARTYKUŁY

11Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
11Uniwersytet Warszawski
11Fundacja Dobrej Edukacji

Program studiów został przygotowany we współpracy z Teachers College, Columbia University

11Teachers College Columbia University