W 1997 roku Kongres USA powołał panel ekspertów (National Reading Panel), którego zadaniem było przeanalizowanie różnych badań, a następnie na ich podstawie opracowanie listy najskuteczniejszych strategii czytania. Oczywiście, badacze analizowali badania strategii odpowiednich dla dzieci w różnym wieku. Całość raportu dostępna jest TUTAJ.
Dla mnie najistotniejsze były te wyniki, które dobrze się sprawdzą w pracy z uczniami szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Siedem najskuteczniejszych strategii to:
Bez wątpienia, najbardziej efektywne jest łączenie tych strategii i konsekwentne ich stosowanie, co podkreślają autorzy raportu. A jak to zrobić w praktyce?
Odpowiedzią na to pytanie mogłoby być stosowanie na co dzień opracowywanej w Szkole Edukacji strategii czytania proceduralnego. Jest ona bliska temu, co w szkołach amerykańskich realizuje się jako close reading, ale wzbogacona o inne propozycje, bliższe doświadczeniom ze szkoły polskiej. Więcej o tym napiszemy już wkrótce.
Kinga Białek
POPULARNE ARTYKUŁY