Jak wspierać uczniów w głębokiej lekturze?

Jak wspierać uczniów w głębokiej lekturze?

Doświadczenie głębokiej lektury jest bliskie nauczycielom języka polskiego. Ale jak przełożyć je na naszych uczniów i uczennice?

Wielu nauczycieli zadaje sobie pytanie, jak wspierać uczniów w głębokiej lekturze? Doświadczenie uważnej i zmieniającej życie lektury bliskie jest każdemu poloniście i każdej polonistce. To jest właśnie “to coś”, co sprawia, że czerpiemy radość z czytania i chcemy dzielić się nią z uczniami i uczennicami. Rozumiemy także, jak ważne jest zaproszenie literatury do naszej codzienności – marzymy o tym, żeby stało się to udziałem naszych podopiecznych.

Jak wspierać uczniów w głębokiej lekturze?

Jednak bardzo trudno jest przełożyć własne, osobiste podejście na doświadczenie uczące dla innych, szczególnie w odniesieniu do tak złożonej kompetencji, jaką jest czytanie. Jako bardziej doświadczeni czytelnicy i czytelniczki musimy potrafić zrekonstruować naszą lekturę, “złapać się na myśleniu”, aby nauczyć tego innych. Dopiero w kolejnym kroku możemy planować działania dydaktyczne na lekcji. 

O tym, jak to robić i jakie działania podjąć, opowiada w poniższym filmie dydaktyczka języka polskiego, dr Kinga Białek. 

 

POPULARNE ARTYKUŁY

11Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
11Uniwersytet Warszawski
11Fundacja Dobrej Edukacji

Program studiów został przygotowany we współpracy z Teachers College, Columbia University

11Teachers College Columbia University