Wielu nauczycieli zadaje sobie pytanie, jak wspierać uczniów w głębokiej lekturze? Doświadczenie uważnej i zmieniającej życie lektury bliskie jest każdemu poloniście i każdej polonistce. To jest właśnie “to coś”, co sprawia, że czerpiemy radość z czytania i chcemy dzielić się nią z uczniami i uczennicami. Rozumiemy także, jak ważne jest zaproszenie literatury do naszej codzienności – marzymy o tym, żeby stało się to udziałem naszych podopiecznych.
Jednak bardzo trudno jest przełożyć własne, osobiste podejście na doświadczenie uczące dla innych, szczególnie w odniesieniu do tak złożonej kompetencji, jaką jest czytanie. Jako bardziej doświadczeni czytelnicy i czytelniczki musimy potrafić zrekonstruować naszą lekturę, “złapać się na myśleniu”, aby nauczyć tego innych. Dopiero w kolejnym kroku możemy planować działania dydaktyczne na lekcji.
O tym, jak to robić i jakie działania podjąć, opowiada w poniższym filmie dydaktyczka języka polskiego, dr Kinga Białek.
POPULARNE ARTYKUŁY