Refleksja metapoznawcza w czytaniu krytycznym

Refleksja metapoznawcza w czytaniu krytycznym

Czym jest refleksja metapoznawcza w czytaniu i w jaki sposób możemy uruchamiać ją na lekcjach języka polskiego?

Czytanie krytyczne jest skomplikowanym procesem i składa się z wielu elementów. Uczenie pogłębionej lektury wymaga czasu i odpowiedniego, wielostopniowego przygotowania. Wszystko po to, aby nasi uczniowie byli gotowi do uważnego i zmieniającego życie kontaktu z książką.

Refleksja metapoznawcza w czytaniu – jak ją kształtować? 

Wiele mówi się o tym, że proces uczenia się jest złożony i wymaga zaangażowania różnych elementów: uwagi, pamięci, motywacji. Najczęściej nauczyciele i nauczycielki koncentrują się na przekazywanych treściach, wiedzą, czego chcą nauczyć i jak to zrobić. Warto jednak uruchomić jeszcze jeden aspekt uczenia się: refleksję metapoznawczą. Dydaktyczka języka polskiego dr Kinga Białek powiada o niej więcej w poniższym filmie. 

Pod filmem znajdziecie także materiał z przykładowymi pytaniami dla uczniów i uczennic – pomogą Wam one zaplanować działania na lekcji!

 

 

POPULARNE ARTYKUŁY

11Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
11Uniwersytet Warszawski
11Fundacja Dobrej Edukacji

Program studiów został przygotowany we współpracy z Teachers College, Columbia University

11Teachers College Columbia University