Ukraińscy uczniowie w naszej klasie – poradnik dla nauczycieli

Ukraińscy uczniowie w naszej klasie – poradnik dla nauczycieli

Eksperci Szkoły Edukacji przygotowali zestaw poradników dla nauczycieli, w których opisują różnice między polską a ukraińską podstawą programową i proponują zadania i aktywności, które pomogą w integracji uchodźczych dzieci. 
 
Sytuacja związana z wojną w Ukrainie spowodowała, że obecność w szkołach dzieci niemówiących po polsku staje się jednym z głównych wyzwań stojących przed oświatą. W pierwszych dniach po przyjeździe do Polski priorytetem jest zapewnienie nowym uczniom bezpieczeństwa, życzliwości i troski. Dzieci uchodźcze często doświadczają przeżyć bardzo trudnych, które mogą uniemożliwić uczenie się. Wtedy szkoła pełni funkcje inne niż tylko edukacyjne – jest przystanią, w której uczniowie mogą poczuć akceptację i odnaleźć się w nowej wspólnocie rówieśników. Z czasem jednak trzeba będzie powrócić do realizacji także celów związanych z kształceniem, adekwatnych do możliwości i potrzeb uczniów i uczennic.
Eksperci Szkoły Edukacji we współpracy z ukraińskimi konsultantami opracowali poradniki z zakresu pracy wychowawczej, nauczania języka ojczystego, matematyki, biologii oraz historii.  
 
UWAGA! TRWA REKRUTACJA NA BEZPŁATNE DZIENNE STUDIA PODYPLOMOWE W SZKOLE EDUKACJI! ZDOBĄDŹ UPRAWNIENIA NAUCZYCIELSKIE I ROCZNE STYPENDIUM O WARTOŚCI 20.000 ZŁ! SZCZEGÓŁY TUTAJ
 

Jak przygotować się do przyjęcia ukraińskich dzieci w klasie?

W Szkole Edukacji przygotowaliśmy także webinaria dla nauczycieli, którzy w tym trudnym okresie przyjmują w swoich klasach ukraińskie dzieci i młodzież. Jeden z nich poprowadziła Grażyna Sekulska-Gładysz, wykładowczyni przedmiotów komunikacyjnych w Szkole Edukacji. Naszymi gośćmi byli doświadczeni pedagodzy pochodzący z Ukrainy:
  • Ołeksandr Pustovyi – nauczyciel historii w jednym z warszawskich liceów i asystent międzykulturowy
  • Larysa Vychivska – asystentka międzykulturowa pracująca w warszawskich szkołach podstawowych
Zapis webinarium dostępny jest tutaj:
 
 

/

 
 

Jak uczyć o polsko-ukraińskiej historii i nie dać się podzielić?

W sytuacji, gdy za naszą wschodnią granicą Rosja napadła na Ukrainę, bardzo ważną i delikatną kwestią stało się to, w jaki sposób mówić o polsko-ukraińskich relacjach na lekcjach historii i WOS.  W webinarium poprowadzonym przez wykładowcę dydaktyki historii w Szkole Edukacji Aleksandra Pawlickiego, mówili o tym zaproszeni przez nas badacze z Polskiej Akademii Nauk:
  • prof. Tomasz Stryjek z Instytutu Studiów Politycznych PAN
  • dr Tomasz Hen-Konarski z Instytutu Historii PAN.
Zapis wydarzenia jest dostępny na naszym profilu na Facebooku i tutaj:
 
 

 

POPULARNE ARTYKUŁY

KATEGORIE ARTYKUŁÓW