Ukraińscy uczniowie w naszej klasie – poradnik dla nauczycieli

Eksperci Szkoły Edukacji przygotowali zestaw poradników dla nauczycieli, w których opisują różnice między polską a ukraińską podstawą programową i proponują zadania i aktywności, które pomogą w integracji uchodźczych dzieci. 
czytaj

Jak uczyć o polsko-ukraińskiej historii, żeby nie dać się podzielić? Webinarium

W sytuacji, gdy za naszą wschodnią granicą Rosja napadła na Ukrainę, kwestia relacji polsko-ukraińskich jest szczególnie ważna. Jak mówić o nich na lekcjach historii i WOS?
czytaj

Jak przygotować się do przyjęcia ukraińskich dzieci w klasie?

Wojna w Ukrainie stawia nas przed wieloma wyzwaniami. Jednym z nich jest jak najlepiej przygotować się do przyjęcia ukraińskich dzieci w polskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
czytaj

Losowy dobór grup. Webinarium

Praca w grupach to jeden z najważniejszych elementów nowoczesnej edukacji. Jego skuteczność w dużym stopniu zależy jednak od tego, w jaki sposób nauczyciel dobiera zespoły. I właśnie temu tematowi poświęciliśmy nasze pierwsze webinarium w tym roku szkolnym.
czytaj

O języku i literaturze – podejście funkcjonalne

Podejście funkcjonalne do nauki o języku na lekcjach jest tematem trudnym - szczególnie w szkole ponadpodstawowej. Przedstawiamy nasz pomysł na to, jak wprowadzać to zagadnienie w szkolnej klasie. 
czytaj

Ruszamy w podróż w głąb szkoły – kolejny rok akademicki

W Szkole Edukacji rozpoczęliśmy kolejny rok akademicki. Kilkadziesięcioro przyszłych nauczycieli języka polskiego, historii i WOS, matematyki i biologii spędzi najbliższe 10 miesięcy kształtując swój dydaktyczny warsztat.
czytaj

Doświadczenia na lekcji biologii

Organizacja lekcji, na której uczniowie i uczennice prowadzą obserwacje lub doświadczenia na biologii to nie lada sztuka. Wiemy, że to niezbędny element dobrze prowadzonej edukacji przyrodniczej. Ale jak poradzić sobie z lekcją doświadczalną, gdy brak wyposażenia, wokół 20-30 rozbrykanych uczniów, lekcja...
czytaj

Lekcja językowo-literacka. Przykład

Jak pomóc uczniom i uczennicom zauważyć związek między tym, czego się uczą na lekcjach poświęconych gramatyce, a tym, co dotyczy interpretacji? Oto przykładowa lekcja językowo-literacka autorstwa Kingi Białek.
czytaj

Nadchodzi noc… Noc Biologów!

Już 14 stycznia biolodzy z całej Polski spotkają się pod osłoną ciemnej nocy, aby pokazać, co w naturze piszczy. Każdy jest zaproszony!
czytaj

Twórcze Święta i dobre relacje

Z okazji Świąt i Nowego Roku życzymy Wam – Nauczyciele i Nauczycielki, Uczennice i Uczniowie – dużo spokoju, nadziei i dobrych relacji. Mamy też kilka praktycznych propozycji na komfortowe i twórcze Święta.
czytaj

Rozumowanie naukowe na lekcjach biologii i przyrody

Czy eksperymenty z podręczników biologii i przyrody rzeczywiście działają i kształtują rozumowanie naukowe? W Szkole Edukacji rozpoczął się projekt badawczy, który ma na celu przetestowanie procedur doświadczeń i dostosowanie ich do szkolnych realiów.
czytaj

Andrew Nagorski w Szkole Edukacji

W jaki sposób doświadczenia zebrane w Szkole Edukacji przydają się w pierwszych latach nauczycielskiej pracy? Między innymi o tym rozmawiał z absolwentami znany amerykański dziennikarz i pisarz Andrew Nagorski.
czytaj

Stypendium Szkoły Edukacji – gdzie jest haczyk?

Jakie mam szanse na uzyskanie stypendium Szkoły Edukacji? To jedno z najczęściej zadawanych przez Was pytań. Odpowiadamy ze szczegółami, jak wygląda nasz program wsparcia.
czytaj

Aranżacja szkolnej przestrzeni

Każda z części przestrzeni szkolnej – wejście, szatnia, korytarz czy sala lekcyjna – wpływa na zachowania osób tu przebywających. Dlatego jej transformacja zmienia nie tylko wygląd pomieszczeń, lecz także relacje między ludźmi oraz podejście do nauczania. Magdalena Swat-Pawlicka pisze o...
czytaj

Nauczycielskie Standardy Rozwoju – co to jest i jak działa?

Jednym z najważniejszych elementów naszego programu są Nauczycielskie Standardy Rozwoju. To dokument zbierający opis dobrej praktyki nauczycielskiej, opracowany przez Szkołę Edukacji PAFW i UW.
czytaj

Pierwsza lekcja z lekturą. Co zamiast kartkówki ze znajomości treści?

Jak sprawdzić, czy uczniowie (uważnie) przeczytali zadaną książkę? Najbardziej oczywistą odpowiedzią jest kartkówka. Ale są też inne sposoby. O tym, jak może wyglądać pierwsza lekcja z lekturą pisze tutorka Szkoły Edukacji, polonistka Aurelia Cyboroń.
czytaj

Wznawiamy Seminaria Lekturowe dla nauczycieli i nauczycielek języka polskiego

Gdy inaugurowaliśmy seminaria lekturowe cztery lata temu, zastanawialiśmy się, czy nauczyciele będą mieli czas i siły, by popołudniowy czwartek raz na jakiś czas spędzić w Szkole Edukacji na dyskusji o wybranej szkolnej lekturze. Ale byliśmy pewni, że takie spotkania są...
czytaj

Jak zostać nauczycielem języka polskiego?

Nauczyciel języka polskiego to często pierwsza osoba, która wprowadza uczniów w magiczny świat literatury. Uczy wrażliwości, otwartości i uważności na ukryte znaczenia. Dobry polonista może wpłynąć na całe życie młodego człowieka. Choć to praca pełna wyzwań, jest również bardzo inspirująca....
czytaj

Powrót do szkoły z Myślącą Klasą

Zdalna edukacja powoli dobiega końca. Nauczyciele i studenci odbywający praktyki w szkołach przenoszą się z “onlajnu” do prawdziwych klas. Jak urozmaicić ten czas i pobudzić kreatywność uczniów? Zapraszamy polonistów i matematyków na bezpłatne warsztaty “Powrót do szkoły z Myślącą Klasą”.
czytaj

Podstawa programowa z języka polskiego. Jak powinna wyglądać?

Jak zdaniem ekspertów powinna wyglądać podstawa programowa przedmiotu język polski, która najlepiej odpowie zarówno na potrzeby współczesnej szkoły, jak i młodzieży? O tym dyskutowali eksperci z całej Polski w ramach panelu zorganizowanego przez Szkołę Edukacji.
czytaj
1 2 3 4 5