Czas na Gdańsk

20 marca na Uniwersytecie Gdańskim odbędą się warsztaty matematyczne. Będą figury z klocków, zadania w kawałkach i zadania z wieloma warunkami. Marcin Karpiński i Agnieszka Sułowska udowodnią, że „każdego można nauczyć matematyki tak, żeby ją polubił”. 

Matematycy z SE pokażą trzy techniki pracy z uczniami. Pierwsza to często zapominana metoda pracy w grupie, która może być odpowiedzią na trudności uczniów. Druga to zadania w kawałkach, dzięki którym nauczyciele mogą analizować poprawne i błędne rozumowania uczniów. Trzecia – zadania z wieloma warunkami, technika związana z monitorowaniem poziomu umiejętności i rozumienia uczniów, pozwalająca wykorzystać uczniowskie błędy w procesie nauczania. Będzie też krótka prezentacja i interpretacja wyników badań Instytutu Badań Edukacyjnych.

Warsztaty trwać będą około 1,5 godziny. Zajęcia przeznaczone są dla studentów ostatnich lat kierunku matematyka, korepetytorów oraz nauczycieli matematyki, którzy chcą doskonalić swoje umiejętności dydaktyczne. Spotkanie odbędzie się 20 marca na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego (ul. Wita Stwosza 57, sala 209). Początek o godz. 14.15. Wstęp wolny.

Prowadzący

„Matematyka jest piękna sama w sobie. To pewien rodzaj poezji. Można wpaść znienacka w zachwyt” – tak o swoim ulubionym przedmiocie mówi Marcin Karpiński. Na co dzień pokazuje uczniom i nauczycielom, że matematyka może być fascynującym wyzwaniem. Szkoli nauczycieli w całej Polsce. Prowadzi badania edukacyjne i uczy jak z ich wyników korzystać w codziennej pracy.

„Szkoła musi odchodzić od podawania wiedzy, a coraz bardziej być służebna w stosunku do potrzeb uczniów i do dróg, które uczniowie sami sobie wybierają” – uważa Agnieszka Sułowska. Jest ekspertem w tworzeniu, ocenianiu i wykorzystywaniu zadań matematycznych. Od lat związana z międzynarodowym badaniem PISA. Zaangażowana we wprowadzanie zmian w edukacji – współtworzyła koncepcję obowiązkowej matury z matematyki i kilku kolejnych podstaw programowych.

Lęk uczniów przed matematyką – oto wyzwanie, przed którym staje każdy nauczyciel tego przedmiotu.

Uczniowie często uciekają w schematyczne myślenie, ograniczają się do stosowania odpowiednich wzorów w określonym rodzaju zadań. Nie chcą też szukać własnych rozwiązań. A przecież z natury są ciekawscy i lubią wyzwania.

Czytaj więcej