Jak omawiać lektury szkolne? Wracają Otwarte Seminaria dla polonistów

Jak omawiać lektury szkolne

Otwarte Seminaria Lekturowe w Szkole Edukacji stały się dla wielu nauczycieli języka polskiego tradycją. W tym roku, ze względu na pandemię, spotkania będą się odbywać wyłącznie online. Zapraszamy polonistów, którzy chcą na nowo odkryć szkolne lektury. Pierwsze spotkanie już 26 listopada!

Czas nastał ekstremalnie trudny, dla nauczycieli i uczniów w szczególności. Gdy inaugurowaliśmy seminaria lekturowe trzy lata temu, zastanawialiśmy się, czy nauczyciele będą mieli czas i siły, by popołudniowy czwartek raz na jakiś czas spędzić w Szkole Edukacji na dyskusji o wybranej szkolnej lekturze. Byliśmy pewni, że takie spotkania są potrzebne. Bo nauczyciele często nie mają możliwości i czasu, by zająć się ponownym odczytywaniem książki zabieranej do klasy.

„Nowa interpretacja powstaje na przecięciu przyrastających doświadczeń życiowych czytelnika, poznawania aktualnych publikacji i kierunków interpretacyjnych, reinterpretacji starych odczytań i dawnych szkół. Dojrzewa powoli lub nagle pojawia się dzięki wyjątkowemu spektaklowi, filmowi, rysunkowi, kilku mocno usłyszanym nutom czy obserwacji świata. O ile wspanialej jest być nauczycielką lub nauczycielem języka polskiego, gdy ma się dostęp do tego, co nowe, inne w nas samych i w książkach, które czytamy, a także w uczennicach i uczniach — naszych współczytelniczkach i współczytelnikach. O ile jest żywiej i ciekawiej.” – Agata Patalas, wykładowczyni dydaktyki języka polskiego, pomysłodawczyni seminariów

Jak omawiać lektury szkolne i szukać w nich nowych znaczeń? Bezpłatne warsztaty dla polonistów

Na Otwarte Seminarium Lekturowe zapraszamy wszystkie zainteresowane nauczycielki i nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Raz na parę tygodni będziemy ogłaszać termin i tematykę (książkę, autorkę bądź autora) seminarium.

Zaczniemy już 26 listopada od „…innych utworów” – wspólnie odczytamy teksty, które nauczyciel, zgodnie z podstawą programową, może wybrać sam i zaproponować uczniom do interpretacji. Pomyślimy o utworach najnowszych i poetyckich. O wierszach powstałych w ciągu ostatnich dwudziestu lat i pisanych przez autorki i autorów bliskich generacyjnie obecnym uczennicom i uczniom. Na pierwszym spotkaniu zdecydujemy też o następnych propozycjach lekturowych.

„Może warto przypatrzeć się jeszcze raz relacji między Antygoną a Polinikiem? Kapitalistycznemu tłu zdarzeń i postaw w „Opowieści wigilijnej”? Zrozumieć w końcu białoruski fenomen „Dziadów”? Spróbować uwierzyć Żeromskiemu? Sprawdzić, dlaczego postaci Dostojewskiego były inspiracją dla pisarzy Beat Generation. Usiąść razem z Vladimirem i Estragonem i wczekać się w Godota… Jest tak wiele możliwości. Chcielibyśmy, by poczuli się Państwo współtwórcami seminaryjnej tematyki.” – Agata Patalas

Każde seminarium poprowadzimy tak, by znaleźli w nim coś ważnego dla siebie nauczyciele wszystkich typów szkół. O szczegółach informujemy także na naszym profilu na Facebooku TUTAJ.

Pierwsze Seminarium Lekturowe poprowadzą Agata Patalas – polonistka, nauczycielka języka polskiego, wykładowczyni Szkoły Edukacji i twórczyni Liceum im. Zuzanny Ginczanki w Warszawie oraz Andrzej Frączysty — filozof i polonista, student Szkoły Edukacji, redaktor „Małego Formatu”.

Terminy spotkań

1,5-godzinne spotkania będą się odbywały w wybrane czwartki w godz. 18:00-19:30 na darmowej platformie Google Meet. Pierwsze seminarium 26 listopada 2020. Kolejne spotkania planowane są: 10 XII, 21 I, 11 II, 18 III, 22 IV, 10 VI (terminy mogą ulec zmianom!)

Zapisy

Udział w cyklu bezpłatnych seminariów można zgłosić za pośrednictwem FORMULARZA. Decyduje kolejność zgłoszeń!

Uwaga! Limit miejsc na rok 2020/2021 został wyczerpany!

Zaświadczenia

Nauczyciele, którzy wezmą udział w co najmniej 5 spotkaniach, mogą otrzymać zaświadczenie od Szkoły Edukacji.