Jak omawiać lektury szkolne? Wracają Otwarte Seminaria dla polonistów

Jak omawiać lektury szkolne

Otwarte Seminaria Lekturowe w Szkole Edukacji stały się dla wielu nauczycieli języka polskiego tradycją. W tym roku, ze względu na pandemię, spotkania odbywają się wyłącznie online.

Czas nastał ekstremalnie trudny, dla nauczycieli i uczniów w szczególności. Gdy inaugurowaliśmy seminaria lekturowe trzy lata temu, zastanawialiśmy się, czy nauczyciele będą mieli czas i siły, by popołudniowy czwartek raz na jakiś czas spędzić w Szkole Edukacji na dyskusji o wybranej szkolnej lekturze. Oczywiście byliśmy pewni, że takie spotkania są potrzebne. Bo nauczyciele często nie mają możliwości i czasu, by zająć się ponownym odczytywaniem książki zabieranej do klasy.

„Nowa interpretacja powstaje na przecięciu przyrastających doświadczeń życiowych czytelnika, poznawania aktualnych publikacji i kierunków interpretacyjnych, reinterpretacji starych odczytań i dawnych szkół. Dojrzewa powoli lub nagle pojawia się dzięki wyjątkowemu spektaklowi, filmowi, rysunkowi, kilku mocno usłyszanym nutom czy obserwacji świata. O ile wspanialej jest być nauczycielką lub nauczycielem języka polskiego, gdy ma się dostęp do tego, co nowe, inne w nas samych i w książkach, które czytamy, a także w uczennicach i uczniach — naszych współczytelniczkach i współczytelnikach. O ile jest żywiej i ciekawiej.” – Agata Patalas, wykładowczyni dydaktyki języka polskiego, pomysłodawczyni seminariów

Jak omawiać lektury szkolne i szukać w nich nowych znaczeń? Bezpłatne warsztaty dla polonistów

Na Otwarte Seminarium Lekturowe zaprosiliśmy zainteresowane nauczycielki i nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Co ciekawe, zainteresowanie było ogromne – kilkadziesiąt miejsc rozeszło się w niespełna godzinę!

Zaczęliśmy już 26 listopada od „…innych utworów” – wspólnie odczytaliśmy teksty, które nauczyciel, zgodnie z podstawą programową, może wybrać sam i zaproponować uczniom do interpretacji. Myśleliśmy o utworach najnowszych i poetyckich. O wierszach powstałych w ciągu ostatnich dwudziestu lat i pisanych przez autorki i autorów bliskich generacyjnie obecnym uczennicom i uczniom.

„Może warto przypatrzeć się jeszcze raz relacji między Antygoną a Polinikiem? Kapitalistycznemu tłu zdarzeń i postaw w „Opowieści wigilijnej”? Zrozumieć w końcu białoruski fenomen „Dziadów”? Spróbować uwierzyć Żeromskiemu? Sprawdzić, dlaczego postaci Dostojewskiego były inspiracją dla pisarzy Beat Generation. Usiąść razem z Vladimirem i Estragonem i wczekać się w Godota… Jest tak wiele możliwości. Chcielibyśmy, by poczuli się Państwo współtwórcami seminaryjnej tematyki.” – Agata Patalas

Każde seminarium poprowadzimy tak, by znaleźli w nim coś ważnego dla siebie nauczyciele wszystkich typów szkół. O szczegółach informujemy także na naszym profilu na Facebooku TUTAJ.

Pierwsze Seminarium Lekturowe poprowadzili Agata Patalas – polonistka, nauczycielka języka polskiego, wykładowczyni Szkoły Edukacji i twórczyni Liceum im. Zuzanny Ginczanki w Warszawie oraz Andrzej Frączysty — filozof i polonista, student Szkoły Edukacji, redaktor „Małego Formatu”.

Terminy spotkań

1,5-godzinne spotkania odbywają się w wybrane czwartki w godz. 18:00-19:30 na darmowej platformie Google Meet. Pierwsze seminarium 26 listopada 2020. Kolejne spotkania planowane są: 10 XII, 21 I, 11 II, 18 III, 22 IV, 10 VI (terminy mogą ulec zmianom!)

Zapisy

Udział w cyklu bezpłatnych seminariów można zgłosić za pośrednictwem FORMULARZA. Decyduje kolejność zgłoszeń!

Uwaga! Limit miejsc na rok 2020/2021 został wyczerpany!

Zaświadczenia

Nauczyciele, którzy wezmą udział w co najmniej 5 spotkaniach, mogą otrzymać zaświadczenie od Szkoły Edukacji.