Czy i jak dekonstruować lektury szkolne?

Rusza cykl Otwartych Seminariów Nowohumanistycznych, podczas których przyjrzymy się współczesnym teoriom interpretacji literatury w kontekście szkolnym. W czwartek 11 października zapraszamy na spotkanie z literaturoznawczynią, prof. Anną Burzyńską.
czytaj

Projekt Szkoły Edukacji na konferencji w Indianie

Wykładowczynie Szkoły Edukacji w podróży! Kinga Białek i Magda Swat-Pawlicka uczestniczyły w 1st International Conference on Literacy, Culture and Language Education na Uniwersytecie Indiana.
czytaj

Pierwsze kroki w pokoju nauczycielskim

Czy i jak atmosfera w pokoju nauczycielskim może wpłynąć na zawodową drogę początkującego pedagoga? O tym pisze w najnowszym wydaniu miesięcznika “Dyrektor Szkoły” wykładowczyni Szkoły Edukacji PAFW i UW, dr Iwona Kołodziejek.
czytaj

Pensje nauczycielskie

– Nareszcie możemy przeczytać tekst, który tłumaczy, skąd się biorą nie tyle realne pensje nauczycielskie, czyli pieniądze, które naprawdę nauczyciele otrzymują za swoją pracę, i za które muszą co miesiąc żyć, ale wyobrażenie o nich – pisze Agata Patalas o...
czytaj

Nauczycielski Harvard

Po co w dzisiejszych czasach nowa szkoła dla nauczycieli? – Odpowiedź jest prosta: grupa entuzjastów postanowiła powołać uczelnię na kształt „nauczycielskiego Harvardu”, w której kształci się nauczycieli w sposób nowoczesny – mówi o Szkole Edukacji prof. Witold Bobiński.
czytaj

Zajęcia poza klasą

Ciche czytanie poezji w komunikacji miejskiej, sposoby liczenia drzew w lesie, albo gra terenowa, która łączy matematykę, język polski, przyrodę, historię i wychowanie fizyczne – brzmi ciekawie? Pewnie! Dlaczego nauczyciele wraz z uczniami zaledwie parę razy w roku szkolnym opuszczają...
czytaj

Uczeń jako wartość. Porzucona misja polonistyki

– Zacznę od konkluzji: największą wartością dla szkoły jest uczeń, najważniejszą wartością dla edukacji jest osoba ucząca się. Jeśli edukacja i szkoła nie respektują tej hierarchii, to nie tylko nie czynią nic dobrego, ale czynią zło – mówił prof. Witold...
czytaj

Pierwszy dzień w szkole

1 września może być stresujący i ekscytujący, nie tylko dla uczniów i rodziców, ale również dla nauczycieli. Szczególnie tych, którzy właśnie rozpoczynają pracę w szkole albo obejmują wychowawstwo nowej klasy.
czytaj

Praca w szkole po studiach SE

Szkoła Edukacji wspiera swoich absolwentów w znalezieniu pracy jako nauczyciel. Jeszcze przed zakończeniem roku akademickiego kilkoro studentów znalazło zatrudnienie.
czytaj

Praktyka czyni nauczyciela

Tylko po intensywnej praktyce pierwsze dni nauczyciela w szkole nie będą dla niego zaskoczeniem. W Szkole Edukacji studenci mają 320 godzin praktyk. Odbywają je codziennie w starannie wybranych placówkach, pod okiem mentorów.
czytaj

Argumentacja nie jest nudna

W Szkole Edukacji rozpoczął się projekt badawczy związany z kształceniem umiejętności argumentacyjnych uczniów, który dotyczy czytania i pisania. Koordynują go Magdalena Swat-Pawlicka i Kinga Białek.
czytaj

Jaka ma być szkoła w epoce internetu?

Czy potrzebna jest szkoła w epoce globalizmów i Wikipedii? Co ma do zaoferowania uczniom, którzy w internecie znajdą niemal każdą informację? Coraz częściej słyszymy, że nie przystaje do współczesności, że zostaje w tyle. Coraz głośniej uczniowie zadają pytanie: po co...
czytaj

Jak budować relacje z uczniami

„Nie będę się uczył i co mi pani zrobi?”. Każdy nauczyciel, nie tylko świeżo upieczony, może to usłyszeć od swoich uczniów. Niestety, początkujący nauczyciel wkracza do szkoły wyposażony głównie w teorie dotyczące wychowania. A przed nim – 25 uczniów. Do...
czytaj

Do czego potrzebna jest szkoła?

Czy posiadacze eksternistycznej matury radzą sobie tak samo jak uczniowie, którzy przygotowywali się do niej w szkole? A może jednak coś tracą? Odpowiedzi szuka Michał Miąskiewicz, ekspert programowy Szkoły Edukacji, obecnie na stypendium naukowym w Harvardzie.
czytaj

PISA i TIMSS – interpretacja wyników

Raz na 12 lat międzynarodowe badania edukacyjne PISA i TIMSS zbiegają się w czasie. Przez niewłaściwą interpretację ich rezultatów, można łatwo popaść w uogólnienia. Wyniki omawiają i pomagają zrozumieć wykładowcy Szkoły Edukacji.
czytaj

Zasada pęku kluczy

– Kto w szkole nie słyszał tych zdań: „Powiedź głośno, wszyscy się pośmiejemy” albo „Dzwonek jest dla nauczyciela, nie dla ucznia”? Intuicyjnie wiemy, że nie warto wchodzić w te buty, jednak czasem sięgamy po metody, które po prostu nie działają...
czytaj

Raport TIMSS

29 listopada ogłoszono raport TIMSS 2015, międzynarodowego pomiaru osiągnięć czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie. W grupie 49 krajów polscy uczniowie plasują się na 17. pozycji w matematyce.
czytaj

Dydaktyka science

Żeby podnieść jakość kształcenia w szkołach i na uczelniach, trzeba najpierw zadbać o rozwój dydaktyk przedmiotowych.
czytaj

Na czym polega nasza innowacyjność?

W Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego uważamy, że w każdym modelu edukacji kluczowy jest nauczyciel.
czytaj
1 2 3 4 5